Vergaande maatregelen tegen overlast massatoerisme

16 mei 2018

Vergaande maatregelen tegen overlast massatoerisme

Foto: SP

GroenLinks, D66, PvdA en SP stellen vergaande maatregelen voor om de overlast van het massatoerisme in te dammen. De partijen willen de stad leefbaar houden door onder meer de toeristenbelasting flink te verhogen en overlastgevend vervoer zoals tournigcars, paardenkoetsen en bierfietsen te verplaatsen of te verbieden. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: “Amsterdam is een stad om te wonen, te leven en te werken. Toerisme komt op de tweede plaats en moet zich aanpassen aan de Amsterdammers.”

GroenLinks, D66, PvdA en de SP hebben samen een meerderheid in de gemeenteraad en zijn op dit moment aan het onderhandelen over een coalitieakkoord voor de komende periode. Uit die gesprekken is bekend gemaakt dat de partijen willen ingrijpen om de leefbaarheid te verbeteren. Een aantal belangrijke maatregelen op een rij:

• De inkomsten uit de toeristenbelasting worden met 105 miljoen euro verhoogd en worden daarmee meer dan verdubbeld ten opzichte van de inkomsten nu.
  • In buurten met veel overlast willen de partijen een verbod op de verhuur van huizen aan toeristen, in andere delen van de stad blijft het maximum 30 dagen per jaar. Er komt een grens op het aantal officiele bed and breakfasts.
  • Touringcars zijn op termijn niet meer welkom binnen de ring en onder het IJ, tot die tijd mogen ze alleen nog terecht achter CS en bij het Muziekgebouw aan het IJ.
  • Kleine ondernemers worden beschermd, en er komen meer maatregelen om een eenzijdig winkelaanbod te voorkomen.
  • Er komen veel strengere regels over het gebruik van de straten en wegen in de stad. Allerlei toeristische voertuigen zoals paardenkoetsen, segways of bierfietsen worden verboden, en bedrijven krijgen minder vrijheid voor reclame-uitingen.
  • Er wordt meer ingezet op handhaving en schoonmaak.

Ivens: “Dit is een mooi pakket aan maatregelen, dat goed aansluit bij wat ook veel bewoners willen. Ik ben er blij mee dat er nu een meerderheid ontstaat voor een eerlijker en dus hoger tarief voor de toeristenbelasting, iets waar de SP zich al jaren en jaren voor inzet. Toerisme zijn we natuurlijk gewend in Amsterdam, maar van de overlast willen we af en de lusten moeten eerlijker verdeeld worden.”

Het hele pakket maatregelen is op deze website te vinden.