Nieuws, september 2017

29 september 2017

Toegang Bickerseiland verbeterd

Foto: SP

Op voorstel van de SP heeft het stadsdeelbestuur de tramhaltes van bushalte Buiten Oranjestraat bij Tussen de Bogen verlaagd. SP-fractievoorzitter in stadsdeel Centrum Michiel Wetzer is tevreden: “Fijn dat dit is opgelost! Nu kunnen óók mensen in een rolstoel eindelijk veilig van en naar het Bickerseiland.”

29 september 2017

SP trots op bewonersactivisten Hilwiscomplex

Foto: SP

Nee, huurders hoeven géén 6900 euro stookkosten per jaar te betalen, heeft de rechter geoordeeld. Activisten van de bewonerscommissie zijn blij en vooral opgelucht dat door deze onrechtvaardige rekening een dikke vette streep is gezet. SP-gemeenteraadslid Erik Flentge (woordvoerder wonen) brengt taart om de bewonersactivisten te feliciteren met hun overwinning. Erik Flentge: ‘Jullie hebben strijd geleverd tegen een nietsontziende verhuurder die alleen maar uit is op geld. Jullie hebben samen gestreden en samen de overwinning behaald. Supergoed!’

27 september 2017

Onderzoek gemeentelijke belasting op flitskapitaal

Foto: pieter musterd cc

Op voorstel van de SP, PvdA en GroenLinks gaat Amsterdam de mogelijkheid voor een gemeentelijke belasting op flitskapitaal onderzoeken. Op die manier moet de grote rol van flitskapitaal in de Amsterdamse economie worden ingedamd. SP-raadslid Tiers Bakker: “Er worden met flitskapitaal bakken met geld verdiend, terwijl de gemeenschap daar nauwelijks van profiteert. Dat geld verdwijnt in de zakken van bedrijven die zich hiermee bezig houden op bijvoorbeeld de Zuidas.”

22 september 2017

Succes: Metro 53 blijft rijden tussen CS en Zuidoost

Metro 53 blijft rijden tussen Gaasperplas en het Centraal Station. Eerdere plannen om de metro fors in te korten en te degraderen tot pendellijn tussen Zuidoost en de Van der Madeweg zijn daarmee van de baan. SP-raadslid Remine Alberts voerde samen met veel betrokkenen maandenlang actie en is blij met het resultaat: “Geweldig dat de actie succes heeft opgeleverd. Zo houdt Zuidoost een belangrijke OV-aansluiting met de rest van de stad. Dit laat weer zien dat actievoeren werkt!”

21 september 2017

Miljoenen extra om nieuwe banen te maken

Foto: SP

Het stadsbestuur trekt de komende twee jaar ruim vijf miljoen euro uit voor nieuwe werkplekken voor mensen die moeilijk aan het werk komen. Met dit geld wil de gemeente uiteindelijk zo’n 500 banen maken zoals lerarenondersteuner, conciërge bij sportvelden of gastheer/-vrouw om de drukte in goede banen te leiden. SP-fractievoorzitter Daniël Peters: “Door de crisis hebben veel mensen hun baan verloren en is een grote groep mensen achterop geraakt. Nu de economie weer aantrekt willen wij die mensen heel graag weer mee laten doen. Het is mooi dat dat op zo’n manier kan dat ook onze scholen, sportclubs en buurten daar beter van worden.”

15 september 2017

Stad investeert in diervriendelijke kinderboerderijen

Foto: SP

Laurens Ivens opende een nieuw konijnenverblijf bij één van de kinderboerderijen.