SP en GroenLinks: Privéjets vanaf Schiphol verbieden

14 november 2022

SP en GroenLinks: Privéjets vanaf Schiphol verbieden

Foto: worldpress / worldpress

Een voorstel van de SP en GroenLinks dat het Amsterdamse stadsbestuur oproept om te onderzoeken hoe privévluchten vanaf Schiphol verboden kunnen worden, is aangenomen. SP-raadslid Remine Alberts: "In deze tijden van klimaatcrisis waarin iedereen zijn best doet om uitstoot te verminderen, is het absurd dat de superrijken ongegeneerd blijven rondvliegen in hun vervuilende privéjets."

Er vertrekken jaarlijks duizenden privévluchten vanaf Schiphol. Veel van deze privévluchten vliegen relatief korte afstanden van nog geen 500 kilometer. Dit zijn vaak zakelijke vluchten en vluchten naar een vakantiebestemming.

De SP geeft het stadsbestuur de opdracht mee om onderzoek te doen naar het invoeren van een belasting op kerosineverbruik voor privévluchten.
Ook wil de SP dat privévluchten voortaan mee gaan tellen bij het maximaal aantal toegestane vliegbewegingen vanaf Schiphol en een inventarisatie van de mogelijkheden om privévluchten te verbieden.

Amsterdam is aandeelhouder van Schiphol en de oproep is helder.
Het stadsbestuur zal een lobby moeten starten bij het Rijk om het gebruik van privéjets zoveel mogelijk aan banden te leggen. Ook wil de SP dat Amsterdam gaat pleiten voor het afschaffen van belastingvoordelen voor privéjets binnen de Europese Unie. Wanneer een verbod niet mogelijk is, moet het gebruik van privéjets in ieder geval zwaarder worden belast.