SP: Neem leerlingenvervoer weer in eigen handen

14 november 2022

SP: Neem leerlingenvervoer weer in eigen handen

Foto: Onderwijsgek / Flick

Het voorstel van de SP om de mogelijkheden te onderzoeken om het leerlingenvervoer weer in eigen hand te nemen is aangenomen door de gemeenteraad. Op dit moment is het leerlingenvervoer door de gemeente uitbesteed aan een particuliere partij.

SP-raadslid Remine Alberts: "Het leerlingenvervoer moet je niet langer aan de markt overlaten, maar onderbrengen bij het GVB of de gemeente. Dit is het begin van een oplossing die zo hard nodig is. Leerlingen en hun ouders verdienen rust, en vooral regelmaat. De chauffeurs verdienen een fatsoenlijk salaris met goede arbeidsvoorwaarden.”

Het leerlingenvervoer verkeert al langere tijd in grote problemen en deze lijken alsmaar erger te worden. Kwetsbare kinderen zijn hier de dupe van, ze zitten soms uren in een taxi en lopen lesuren mis, daarnaast hebben deze problemen ook een grote impact op hun sociale leven. De problemen in het leerlingenvervoer worden mede veroorzaakt door chauffeurstekorten en onaantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

De SP heeft het stadsbestuur nu opgeroepen de mogelijkheden in kaart te brengen om het leerlingenvervoer niet langer over te laten aan de markt, maar onder te brengen bij het GVB of de gemeente. Ook moeten er scenario’s uitgewerkt worden waarin chauffeurs weer een ‘volwaardige baan’ met een fatsoenlijk salaris kan worden geboden. Zo kan onder ander gekeken worden naar de mogelijkheden om werkzaamheden in het leerlingenvervoer te combineren met andere vormen van zorgvervoer of werkzaamheden voor het GVB. Op deze manier kunnen het salaris en de arbeidsomstandigheden worden verbeterd en de personeelstekorten worden bestreden.

Alberts: "Het ziet ernaar uit dat chauffeurs binnenkort gaan staken om een betere cao af te dwingen. De SP steunt dit van harte. Het is idioot dat chauffeurs die zulk belangrijk werk doen niet fatsoenlijk kunnen rondkomen."