Huurverlaging nu

14 april 2020

Huurverlaging nu

Met de verkoopslogan ‘locatie, locatie, locatie’ hebben veel Amsterdammers bizar hoge koop- of huurprijzen moeten slikken de afgelopen jaren. Amsterdam is nou eenmaal zo duur, want dit is de stad waar het gebeurt. Het Rijksmuseum, de Melkweg en de vele kantoren. Maar wat als die allemaal gesloten zijn, wat betaal je dan nog voor ‘locatie, locatie, locatie’?

De gemiddelde prijs per vierkante meter is op de Amsterdamse woningmarkt twee keer zo hoog als in plaatsen als Purmerend en Almere. En als je het met andere delen van ons land vergelijkt is het verschil zelfs nog groter. Er worden de afgelopen jaren recordaantallen nieuwe woningen gebouwd, maar de prijzen stijgen explosief door. Je moet haast wel gek zijn om je op de Amsterdamse koop- of huurmarkt te begeven. Maar toch doen velen dit. Zelf heb ik dat ook gedaan. We betalen voor Amsterdam.

Deze hoge marktprijzen hebben tegenwoordig ook de sociale (gereguleerde) huurwoningen geraakt. Waar de prijs van een sociale huurwoning vooral gebaseerd was op de kwaliteit van een huis (via het puntenstelsel), is in de afgelopen 10 jaar steeds meer de locatie bepalend geworden. Op zich al bizar, omdat een koper betaalt voor een huis dat bij verkoop vermoedelijk ook veel weer waard is. Een huurder betaalt vooral bizar hoge huur. Geld dat elke maand weer verdampt.

In Amsterdam verkopen marktpartijen al jaren gebakken lucht. Een net gebouwd huis is tonnen meer waard dan dat de bouw kost. Waar de grond van private partijen is, worden die dus slapend rijk. Als de gemeente grondeigenaar is, kan de gemeente dit geld inzetten om weer andere stukken van de stad bouwrijp te maken of door lagere huurprijzen te eisen bij deze nieuwbouw.

Hoe gebakken deze lucht is, wordt nu helder. Amsterdammers worden opgeroepen niet hun stad in te gaan en de vele kantoren zoveel mogelijk te mijden. De musea, poppodia en bioscopen zijn dicht. De meerwaarde van ‘locatie, locatie, locatie’ is er niet meer. Waarom moeten we daar dan nog wel voor betalen?

We moeten naar een ander systeem van huurprijsbepaling. De bouwkosten van de woning en de kwaliteit ervan moeten centraal komen te staan, in plaats van de marktgekte. Daar moeten ze in politiek Den Haag snel mee aan de slag nu ze kunnen constateren hoe bizar het geregeld is.

En voor de korte termijn zou het goed zijn als al die marktpartijen geen geld meer vragen voor gebakken lucht. Geen 1500 euro voor je 40 vierkante meter in de Amsterdamse binnenstad, want die locatie maakt nu niet zo veel meer uit, maar gewoon 500 euro (of wellicht nog minder). Jarenlang werden deze verhuurders slapend rijk met hun slogan ‘locatie, locatie, locatie’. Maar als ze dat echt meenden, is het nu ook aan deze verhuurders om weer even normaal te doen. In ieder geval tijdens deze Coronacrisis. Huurverlaging nu!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.