Initiatiefvoorstel: Stedelijke sturing aan Welzijn

27 maart 2012

Initiatiefvoorstel: Stedelijke sturing aan Welzijn

Inleiding
Amsterdam als sociale stad heeft altijd een uitgebreid welzijnswerk gehad waarop mensen konden terugvallen en wat bijdroeg aan de sociale cohesie in de buurten. Helaas zien we nu dat er een snelle verslechtering in de hele stad gaande is.

Bezuinigingen op welzijnswerk
Het college wil dat vrijwilligers en mantelzorgers goed ondersteund worden en ook dat er een goed aanbod aan basis welzijnsvoorzieningen in alle stadsdelen komt in het kader van de WMO. In alle stadsdelen wordt op dit moment echter flink bezuinigd op het welzijnswerk. En in dat welzijnswerk zitten nu juist de mensen die de broodnodige professionele ondersteuning leveren aan de vrijwilligers in de buurt. En hoe verhoud zich dit tot de nieuwe WMO en met het basis aanbod van voorzieningen vanuit de WMO?

Waar wordt op bezuinigd? Een paar voorbeelden:
In Nieuw-West worden o.a. de volgende bezuinigingen doorgevoerd:
• 750.000 gekort op zorg
• 700.000 gekort via Huizen van de Wijk constructie (welzijn)
• 490.00 minder voor jongerenwerk
• 170.000 minder voor vrijwilligersbudget en -huisvesting.

In Zuid gaat het om o.a. deze bezuinigingen:
• 800.000 Buurthuis en jongeren werk
• 600.000 Wijkopbouwcentra
• 60.000 Subsidie bewonersinitiatieven
• 100.000 Dienstcentrum Rijnstraat
• 400.000 Sportaccommodatie

In Noord gaat het om o.a. deze bezuinigingen:
• 800.000 (2014) budget vrije tijd jeugd
• 137.000 ouderenwerk
• 100.000 maaltijden in wijkrestaurants
• 255.000 beheer buurtcentra

Kortom: het plaatje wordt pas goed zichtbaar als we alle bezuinigingen onder elkaar zetten

Persbericht Vrijwilligersstaking in Zuid van start (januari 2011)
Vrijwilligers hebben de hal van het stadsdeel Zuid voor korte tijd bezet gehouden. Alle aanwezigen in de hal hebben in een occupy-achtige vergadering hun ervaringen uitgewisseld. Tijdens de deelraadsvergadering hebben ze hun onvrede over het welzijnsbeleid geuit en symbolisch het bijltje erbij neergegooid. Een Braziliaanse band zorgde voor een spontane bijltjesdans.Met hun protest wilden ze duidelijk maken dat ze genoeg hebben van de afbraak van de buurtvoorzieningen in hun wijken: "Wij willen zelf bepalen welke activiteiten we in onze buurt organiseren". Een oude vrijwilliger uit Zuid verklaarde dat de nieuwe manier van Welzijn door het stadsdeel haar demotiveert om door te gaan: "Jullie hebben hier voor gestudeerd maar ik niet. Ik kan wel wat hulp gebruiken bij mijn vrijwilligerswerk".

De gevolgen, een paar voorbeelden:
In Stadsdeel Zuid is de schuldhulpverlening in het kader van de bezuinigingen recent overgegaan in de handen van een ander, goedkoper bedrijf. Voor de mensen die een aanvraag voor de schuldhulp hadden lopen bij het 'oude' bedrijf betekent de overstap dat het veel langer duurt voor over hun aanvraag definitief een besluit wordt genomen. Hun traject gaat veel langer duren. De laatste maanden is de wachtlijst voor de schuldhulp dan ook flink aangegroeid.

In Stadsdeel Oost zijn de subsidiebeschikkingen voor het hele welzijnswerk in n keer stop gezet op 24 december en moeten de twee leverende partijen Civic en Dynamo er maar samen uit zien te komen wie wat gaat doen na 1 april. Dynamo is van oudsher de welzijnsaanbieder vanuit de overheid en Civic is een commercile aanbieder die sinds 2007 in het stadsdeel actief is en er volgens recente publicaties in de media (zie hieronder) een puinhoop van heeft gemaakt in Zeeburg.

Bericht uit de Telegraaf van 24 februari 2012
Amsterdam subsidieert spookcursus
door Jan-Willem Navis

AMSTERDAM, vrijdag

Een Haags adviesbureau krijgt miljoenen euro's subsidie van de gemeente Amsterdam voor het organiseren van activiteiten die soms nooit plaatsvinden.
Het gaat om de B&A Groep, een bedrijf dat naar eigen zeggen 'samen met overheden en aanverwante organisaties maatschappelijke vraagstukken aanpakt en oplost'. Het bedrijf is voor een kwart eigendom van Hans Kamps, kroonlid van de Sociaal Economische Raad (SER) en een van de opstellers van het verkiezingsprogramma van de PvdA.
Volgens voorzitter Ahmed El Mesri van de stichting Onze Hoop in Amsterdam vult B&A Groep onder de noemer Civic een rooster met activiteiten die nooit plaatsvinden. Bij een bezoek van deze krant aan het desbetreffende wijkgebouw bleek gisteravond dat er niemand van Civic aanwezig was, terwijl er een creatieve cursus en activiteiten voor ouderen gepland stonden. Volgens een anonieme oud-medewerker van Civic komt het vaker voor dat activiteiten alleen op papier gepland worden.

Ditzelfde Civic krijgt nu desondanks, als we niet oppassen, de aanbesteding voor de Maatschappelijke Dienstverlening en schuldhulp, terwijl ze duurder zijn en slechter presteerden op deze onderdelen. Hoe lang moet de Centrale Stad nog toekijken en met de handen in de zakken dit alles laten gebeuren?

Het effect van de bezuinigingen in de stadsdelen?
In alle stadsdelen wordt dus bezuinigd op jongerenwerk, op vrijwilligerswerk, op talentontwikkeling, op ouderenwerk, op de maaltijdvoorziening, op meer bewegen voor ouderen, op een moedercentrum, en zo voort. Allemaal welzijnstaken waarvan buiten kijf staat dat het belangrijke onderdelen van welzijn zijn. Immers, goed uitgevoerd, zorgen zij er mede voor dat problemen voorkomen worden: bijvoorbeeld dat mensen langer thuis kunnen blijven wonen en langer mobiel blijven. Het welzijnsterrein wordt daarenboven met ingang van 2013 uitgebreid met een aantal onderdelen die nu nog in het (door het rijk uitgevoerde) AWBZ-pakket zitten. Stadsdelen krijgen er in 2013 met andere woorden taken bij op welzijnsgebied; en dat in een tijd van bezuinigingen.

Op dit moment weet niemand hoe de bezuinigingen op welzijnsgebied door de stadsdelen precies worden ingevuld. De gemeente weet dus niet wat een en ander zal betekenen voor de Amsterdammer die op dit moment een vorm van AWBZ-zorg ontvangt en daar baat bij heeft, die in 2013– omdat dat zorgonderdeel dan WMO-zorg is geworden – voor diezelfde soort zorg aanklopt bij het welzijnsloket van het stadsdeel en dan te horen krijgt: die zorg wordt niet geleverd vanwege geldgebrek of het betreffende welzijnsonderdeel is helaas al wegbezuinigd hier.

De Ombudsman heeft herhaaldelijk in rapporten aangegeven dat de WMO loketten in de stadsdelen niet allen naar behoren functioneren. Wethouder van der Burg gaf zelfs op 7 maart jl. toe dat het portefeuillehouders overleg over het basisaanbod voor het welzijnswerk in de stadsdelen nog tot niets had geleid tot zijn grote verontrusting en dat een gesprek in de raad over de WMO loketten wenselijk was. Een argument te meer, lijkt ons, om nu er zoveel gebeurt in welzijnsland als Centrale Stad een oogje in het zeil te houden.
De gevolgen van de bezuinigingen op het welzijnswerk in de stad zijn nu al zichtbaar, maar in de gemeenteraad worden ze niet besproken. Het welzijnswerk is uitbesteed aan de stadsdelen en het college verwijst consequent naar de portefeuillehouders in de stadsdelen als het gaat over de bezuinigingen op het welzijnswerk. Zolang de gemeenteraad geen overzicht heeft van de in stadsdelen ingevoerde bezuinigingsmaatregelen, zolang de gemeenteraad niet weet welke voorzieningen dreigen te verdwijnen, geheel dan wel voor een deel, en in welk deel van de stad dat gebeurt, kan de gemeenteraad geen weloverwogen en verantwoorde maatregelen treffen om de daaruit resulterende problemen voor te zijn. De SP is om die reden dan ook van mening dat er een stadsbreed overzicht moet komen van de bezuinigingen op welzijnsgebied

Besluit

1.Het college op te dragen de voorzieningen en bezuinigingen op het gebied van welzijnstaken in de stadsdelen alsmede de doorgevoerde bezuinigingen vanuit de centrale stad op welzijnsgebied uitgebreid in kaart te brengen en de te verwachten gevolgen voor het aanbod voor de Amsterdammer inzichtelijk te maken.

Maureen van der Pligt