h

SP opent meldpunt overlast Schiphol

8 augustus 2018

SP opent meldpunt overlast Schiphol

Foto: Creative Commons

De SP lanceert een online meldpunt waar mensen overlast van vluchten van en naar Schiphol kunnen melden. Met dit meldpunt wil de SP luisteren naar al die Amsterdammers die veel last hebben van Schiphol, maar wiens klachten en bezwaren niet in behandeling worden genomen. SP-raadslid Tiers Bakker: “De overlast van Schiphol neemt almaar toe, terwijl omwonenden zich niet gehoord voelen. Daar willen we verandering in brengen.”

Schiphol zit aan zijn grenzen. Ondanks gemaakte afspraken over het aantal vliegbewegingen probeert de luchthaven toch op allerlei manieren verder te groeien. Ondertussen neemt de overlast voor omwonenden toe, maar staan zij veelal machteloos.

Mensen die een klacht indienen, worden alleen in behandeling genomen als zij wonen in een gemeente die zitting neemt in de Omgevingsraad, het overlegorgaan over Schiphol, en als de indiener woont in de 'klaagzone' een gebied dat door het Rijk is vastgesteld. In de praktijk betekent dit dat inwoners van Zuid, Noord en Centrum geen klacht kunnen indienen, terwijl er dagelijks tientallen tot honderden vliegtuigen over hun hoofd vliegen.

Daarom lanceert de SP het Meldpunt Overlast Schiphol gelanceerd. Een meldpunt waar bewoners hun klachten kwijt kunnen over het toenemend aantal vliegbewegingen op en van Schiphol. Bakker: “Het is belachelijk dat omwonenden van Schiphol monddood worden gemaakt ter faveure van het winstbejag van de luchtvaartindustrie. Bewoners die dagelijks overlast hebben van de luchthaven, moeten serieus genomen worden.”

Het meldpunt is te bezoeken via amsterdam.sp.nl/schiphol. De klachten worden gebundeld en overhandigd aan de gemeente Amsterdam, die als aandeelhouder van de luchthaven de zorgen van omwonenden kan overbrengen.

Zie ook:

U bent hier