Amsterdam zegt nee tegen Brusselse bemoeienis

19 september 2018

Amsterdam zegt nee tegen Brusselse bemoeienis

Foto: SP / Creative commons

Op initiatief van de SP heeft de gemeenteraad van Amsterdam zich unaniem uitgesproken tegen de nieuwe Europese Notificatierichtlijn. Deze richtlijn werkt gemeentes tegen die maatregelen willen nemen die mogelijk van invloed zijn op bedrijven. SP-raadslid Tiers Bakker: “Amsterdam is van Amsterdammers, niet van het grote geld. Het is goed dat Amsterdam zich aansluit bij de lange rij overheden en organisaties die in verzet komt tegen overbodige bemoeizucht uit Brussel.”

De Europese Commissie werkt aan een herziening van de dienstenrichtlijn. Deze herziene richtlijn verplicht overheden om nieuw aangenomen wetten en regels in die direct of indirect van invloed kunnen zijn op bedrijven, vooraf te melden bij de Commissie voor goedkeuring. Een proces dat maanden, soms wel jaren kan duren.

Omdat de Europese Commissie hevig wordt belobbyd door grote bedrijven, krijgen deze bedrijven een ongewenst grote invloed op lokale democratische besluitvorming. Zo krijgt een bedrijf als Airbnb met deze nieuwe richtlijn de mogelijkheid om via Brussel nieuwe, strengere Amsterdamse regels voor vakantieverhuur te dwarsbomen. Een forse inbreuk op de lokale democratie, ter faveure van de winstmarge van het grote geld.

Op voorspraak van de SP, spreekt de gemeenteraad zich uit tegen de Notificatierichtlijn en krijgt het stadsbestuur de opdracht om dit standpunt, samen met andere gemeenten, actief uit te dragen naar het kabinet en de Europese Commissie. Bakker: “Amsterdammers zijn de baas over hun stad. De door hun gekozen gemeenteraad, stelt regels op in het belang van de stad en diens inwoners. Met deze richtlijn krijgen bedrijven een ingang krijgen om via Brussel hun zin door te drammen. Dat mogen we niet laten gebeuren.”

Zie ook: