SP start petitie: Slotervaartziekenhuis moet blijven!

24 oktober 2018

SP start petitie: Slotervaartziekenhuis moet blijven!

Foto: SP Amsterdam

SP Amsterdam lanceert een petitie voor behoud van het Slotervaartziekenhuis. Doordat zorgverzekeraars geen toekomst meer zien in het ziekenhuis, dreigt het te moeten sluiten. SP-raadslid Cobie Groenendijk: “Patiënten en zorgverleners zijn de speelbal geworden van commerciële belangen. Dat mag niet gebeuren.”

Door de plannen van de verzekeraars om de stekker uit het Slotervaartziekenhuis te trekken, dreigen veel patiënten hun behandeling te moeten staken en vaste behandelaar te verliezen. Daarnaast staan de banen van ruim duizend medewerkers op het spel.

De SP ziet in de naderende sluiting van het Slotervaartziekenhuis het failliet van de marktwerking in de zorg, waarbij patiënten en zorgmedewerkers de dupe worden van het winstbejag van zorgverzekeraars. Groenendijk: “Het is te gek voor woorden dat een drukbezocht ziekenhuis door verzekeraars de das wordt omgedaan. Zeker in een wijk waar mensen het niet breed hebben. Met deze petitie roepen wij de minister op om in te grijpen, zodat het Slotervaarziekenhuis behouden blijft voor Amsterdam. Niet het belang van verzekeraars, maar toegankelijke gezondheidszorg moet voorop staan.”

De petitie kan worden getekend op amsterdam.sp.nl/slotervaart

Zie ook: