Verbeter veiligheid rond studentencomplex Spinoza

5 februari 2019

Verbeter veiligheid rond studentencomplex Spinoza

De gemeente moet de veiligheid in en rondom studentencomplex Spinoza verbeteren. Hierbij moet in overleg met bewoners en verhuurder Duwo gekeken worden naar maatregelen, bijvoorbeeld het door de studenten gewenste cameratoezicht. SP-raadslid Nicole Temmink: “Studenten voelen zich onveilig en de vele ernstige incidenten laten zien dat dit niet onterecht is. De veiligheid van de bewoners zou voorop moeten staan.”

Deze week berichtte AT5 over de oproep van studentenunie ASVA voor camerabewaking bij studentencomplex Spinoza in Zuidoost. Aanleiding zijn een aantal incidenten, zoals een dodelijke steekpartij in de buurt, een mishandeling en inbraken. Studentenhuisvester Duwo zet bewakers in, maar dit is volgens de ASVA niet genoeg. Bewoners van de studentenflats zijn een petitie gestart voor cameratoezicht.

Duwo zegt nu via voorlichting studenten in de flats ‘streetwise’ te willen maken over de onveiligheid in en rondom de flats. Wat de SP betreft een verkeerd signaal en reden om het stadsbestuur op te roepen om in te grijpen.

Temmink: “Met voorlichting om studenten ‘streetwise’ te maken zeg je eigenlijk dat de verantwoordelijkheid bij de slachtoffers en bewoners ligt. Dat is onacceptabel! Een cursus ‘streetwise’ - wat dat ook is- voorkomt ook niet dat je bij thuiskomst s’avonds overvallen kan worden. Er is maar één remedie: de studenten serieus nemen en maatregelen nemen. Iedereen heeft recht op een veilige buurt. Er zijn meerdere maatregelen te bedenken zijn om de veiligheid te verbeteren. Denk aan vaker surveilleren, betere verlichting rondom het complex, toegangsbeperkende maatregelen voor niet-bewoners, maar ook cameratoezicht is daarbij een optie. Daarom moet de gemeente samen met bewoners en verhuurders werken aan een oplossing.”

Zie ook: