SP: Geen eenrichtingsverkeer opdringen aan Eerste van Swindenstraat

3 juli 2019

SP: Geen eenrichtingsverkeer opdringen aan Eerste van Swindenstraat

Een meerderheid onder bewoners, ondernemers en bezoekers is tegen het inrichten van de Eerste van Swindenstraat als eenrichtingsverkeer. Desondanks is het Dagelijks Bestuur van Oost, gesteund door Groen Links, D66 en PvdA, voornemens dit wél te doen. Een slechte zaak, vindt de SP.

Vooral de ondernemers zijn furieus. Schoenmaker Stanley de Leeuw: ‘Tijdens de proef met eenrichtingsverkeer is mijn omzet vijftien procent afgenomen. Met eenrichtingsverkeer jaag je alle ondernemers weg die hier vaak al jaren zitten.’ Erwin van Sluis (Febo) vult aan: ‘Mensen kunnen ons dan niet meer bereiken.’

De SP schaart zich aan de kant van de buurt. Eenrichtingsverkeer zou de straat veiliger maken, maar onderzoeken tonen sluipverkeer, overlast en verkeersdruk aan in omliggende straten. SP stadsdeelcommissielid Karel van der Weide: ‘Het is zeer de vraag of de ondernemers met alle problemen die er spelen het hoofd boven water kunnen houden. En opnieuw wordt er niet naar de buurt geluisterd.’

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Oost neemt volgende week een besluit.