Nieuws, september 2014

28 september 2014

Buurtenquête in Nieuw-West: aftrap in de Mondriaanbuurt

De SP is een grootschalige enquête gestart onder de bewoners van Nieuw-West. De aftrap werd gegeven in de Mondriaanbuurt in Overtoomse veld. SP Tweede Kamerlid Sadet Karabulut ging zaterdag 6 september, samen met de SP-ers uit Nieuw-West, huis aan huis om de leefbaarheid van deze buurt in kaart te brengen. De bewoners van de Mondriaanbuurt zijn  tevreden, maar zien wel dat er aandacht moet komen voor de overlast door hangjongeren, het tekort aan gemengde scholen en speelvoorzieningen voor kinderen.

23 september 2014

SP in de bres voor Tuinwijck

De SP wil dat stadsdeel Oost en woningcorporatie Ymere de buurt Tuinwijck met respect gaan behandelen. Het stadsdeel moet rekening houden met de bewoners en Ymere moet de bouwschade in Tuinwijck zo snel mogelijk repareren. SP-woordvoerder Karel van der Weide: "Door het bouwen aan Oostpoort schieten de huizen en de bewoners van Tuinwijck erbij in. Terwijl ook zij moeten kunnen wonen in goede huizen, in hun eigen buurt."

22 september 2014

Maak van Cruquiusgebied een gemengde buurt

De SP wil dat de nieuwbouwbuurt in het Cruquiusgebied een gemengde buurt wordt. Daarom stelt de SP voor om van minstens 30% van de huizen een sociale huurwoning te maken. Op dinsdag 23 september stemt de bestuurscommissie van Amsterdam-Oost over het voorstel. SP-fractievoorzitter in Oost Geert Ritsema : "Op deze manier maken we van het Cruquiusgebied een gemengde buurt. Bovendien is er een lange wachtlijst voor sociale huurwoningen, door nieuw te bouwen pakken we het tekort aan betaalbare huurwoningen aan."

20 september 2014

10 keer beter Amsterdam [update]

SP Amsterdam trok zaterdag 20 september langs verschillende markten in de stad. De SP ging met mensen in gesprek over tien verschillende sociale alternatieven voor de bezuinigingspolitiek van het kabinet. Afgelopen dinsdag werd tijdens de troonrede en de daarop volgende debatten pijnlijk duidelijk dat veel mensen worden geraakt door deze bezuinigingen. Typische Amsterdamse problemen zoals woningnood en armoede zullen hierdoor toenemen. Met hetzelfde geld is volgens de SP ook een sociale weg uit de crisis mogelijk.

20 september 2014

Maak wachttijd woning verblijfsgerechtigden zo kort mogelijk

De SP wil dat de wachttijd voor verblijfsgerechtigden voor een woning zo kort mogelijk wordt. SP-raadslid Erik Flentge: "Op die manier kunnen mensen die in Nederland mogen blijven een fatsoenlijk leven opbouwen. We zullen dan wel goed moeten kijken waar woonruimte is en waar voldoende werk te vinden is. Deze mensen moeten de start kunnen maken, die ze verdienen."

19 september 2014

Kijk kritisch naar aantal perswoordvoerders gemeente

SP-fractievoorzitter Daniël Peters wil dat de gemeente kritisch kijkt naar het aantal woordvoerders  en onderbouwt waarom er zoveel nodig zijn. Momenteel werken er 58 perswoordvoerders bij de gemeente, vijftien daarvan werken voor het stadsbestuur. Peters: “Niet alleen de wethouders hebben veel woordvoerders, maar ook alle gemeentelijke diensten hebben minimaal een eigen voorlichter of communicatieadviseur in dienst. Dit terwijl er maar een stuk of vijf journalisten zijn die zich permanent bezighouden met de Amsterdamse politiek.”