Extra ondersteuning voor kinderen in armoede

15 januari 2015

Extra ondersteuning voor kinderen in armoede

Stadsdeel Oost gaat actie ondernemen om kinderen uit gezinnen bij de voedselbank extra te ondersteunen. Dat gebeurt na een voorstel van de SP, de PvdA en GroenLinks in het stadsdeel, dat ook werd gesteund door D66.

SP-fractievoorzitter in Oost Geert  Ritsema: “Er is veel armoede in het stadsdeel, want bijna 450 kinderen maken deel uit van een gezin dat bij de voedselbank loopt. Het is mooi dat het stadsdeel zich extra gaat inzetten om deze kinderen te ondersteunen.”

Het aantal klanten van de voedselbank in Amsterdam Oost steeg afgelopen jaar met zo’n 7%. Onlangs concludeerde het stadsdeel zelf al dat in vier van de vijf wijken in Oost armoedebestrijding een prioriteit is.

Naar aanleiding van het voorstel van SP, de PvdA en GroenLinks gaat het stadsdeel naar de behoeften kijken van kinderen die afhankelijk zijn van de voedselbank. Vervolgens werkt het stadsdeel een concrete actie uit om deze kinderen te ondersteunen. Daarbij doet het stadsdeel inspiratie op bij het project van stadsdeel Nieuw-West waar extra kledingbonnen zijn verstrekt.

Ritsema: “Het is goed dat het stadsdeel gaat kijken welke behoeften die kinderen hebben. Het is belangrijk dat zij extra ondersteund worden zodat ze zo min mogelijk last hebben van de armoede uit hun thuissituatie.”