Eer Amsterdamse Spanje-strijders met stedelijke herdenking (Update)

20 januari 2016

Eer Amsterdamse Spanje-strijders met stedelijke herdenking (Update)

(Oorspronkelijk bericht van 16 oktober 2015) De SP wil dat de gemeente volgend jaar een stedelijke herdenking organiseert rondom de Spaanse Burgeroorlog, die in 2016 tachtig jaar geleden begon. 750 Amsterdammers streden mee in deze oorlog tegen het fascisme. SP-fractievoorzitter in de gemeenteraad Daniël Peters: “De Spaanse Burgeroorlog was het eerste internationale conflict tegen het opkomende fascisme. Duizenden mensen waagden hun leven voor democratie en vrijheid, waaronder honderden Amsterdammers. Ze werden na terugkomst in Nederland weggehoond en leefden decennia lang als paria in eigen land, terwijl ze respect en eerbied verdienden.”

Tijdens de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) sloten 32.000 vrijwilligers – waarvan 750 Amsterdammers – zich aan bij de republikeinen in hun strijd tegen fascistisch dictator Franco. Bij thuiskomst werd deze mensen het Nederlanderschap ontnomen. Desondanks namen veel Spanjestrijders tijdens de Tweede Wereldoorlog deel aan het verzet tegen de Duitsers. Velen moesten dit met gevangenschap, concentratiekampen of de dood bekopen. Pas in de jaren ’70 kregen zij hun Nederlanderschap terug.

Begin jaren tachtig kwam er een Spanje-monument aan het Hagedoornplein in Noord. Elk jaar vindt daar een kleine herdenking op plaats. In 2016, als het 80 jaar geleden is dat de oorlog begon, wil de Stichting Spanje 1936 – 1939 deze herdenking groter opzetten dan voorgaande jaren. Zo wordt er een website ontwikkeld over de Nederlandse Spanjestrijders, is er een tentoonstelling,  zijn er lezingen en wordt er gewerkt aan een boek.

Frans Rein Jurrema, SP-fractievoorzitter in Noord, was betrokken bij het opstellen van het initiatief voor een stedelijke herdenking. Jurrema: “De 80-jarige herdenking is een mooi moment voor de gemeente om hem op stedelijk niveau te organiseren. Met een herdenking van de mensen die streden tégen het fascisme en vóór democratie en vrijheid, geven we hen de eer die ze verdienen.”

UPDATE 20-01-2016: De Amsterdamse gemeenteraad stemt unaniem in met het voorstel van de SP voor een uitgebreide herdenking deze zomer van het begin van de Spaanse Burgeroorlog tachtig jaar geleden. Daarnaast zal burgemeester Van der Laan, als zijn agenda het toelaat, aanwezig zijn bij de herdenking op het Plein Spanje '36-'39. SP-raadslid Daniël Peters: "Ik ben erg blij met de unanieme steun van de raad en met het feit dat de burgemeester zijn rode hart laat spreken en aanwezig wil zijn bij de herdenking. Een mooi eerbetoon aan zij die vochten voor democratie en vrijheid."