Geef buurtbewoners meer invloed bij inrichting Marie Heinekenplein

7 januari 2016

Geef buurtbewoners meer invloed bij inrichting Marie Heinekenplein

Buurtbewoners moeten beter betrokken worden bij de herinrichting van het Marie Heinekenplein in Zuid. Zo moeten zij de mogelijkheid krijgen om actief mee te kunnen denken en beslissen. Het plein dreigt nu steeds meer in handen te komen van biergigant Heineken, die een aanvraag heeft ingediend voor een toegang aan het plein. SP-raadslid Tiers Bakker: “Door bewoners meer invloed te geven, kan de balans tussen wonen werken en recreëren op het plein worden hersteld.”

Dit najaar trok de SP al eens aan de bel over de rare gang van zaken rondom de herinrichting van het Marie Heinekenplein. Zo zou, in ruil voor een financiële bijdrage van Heineken, het plein plaats gaan bieden aan een grote groene ster, gelijk aan de kleur en het symbool van het biermerk. SP en buurtbewoners spraken van ‘een verkapte reclamecampagne’ en uitten hun vrees voor een uitverkoop van de openbare ruimte.

SP-raadslid Tiers Bakker wil meer invloed van buurtbewoners: “In oktober hebben we ‘De Buurt aan het Woord’ ingediend, voor het actiever betrekken en horen van bewoners en hun wensen bij plannen in hun buurt. Daarnaast pleit de SP voor een raadgevend buurtreferendum als bewoners, ondanks veel protest, desondanks geen gehoor vinden bij het stads(deel)bestuur. Deze maatregelen komen goed van pas. Ik roep het stadsbestuur dan ook op, om de buurt een zwaardere stem te geven en het steeds verder oplopende conflict tussen Heineken en de buurtbewoners op te lossen.”