Stadsbrede campagne tegen armoede van start in Betondorp

28 januari 2016

Stadsbrede campagne tegen armoede van start in Betondorp

De SP heeft de aanval geopend tegen armoede in Amsterdam. Zaterdag was in Betondorp de aftrap van de stadsbrede Hulpdienstcampagne om zoveel mogelijk mensen in te schrijven voor de voorzieningen waar zij – mede dankzij de inzet van de SP – recht op hebben. SP-raadslid Peter Kwint: “Amsterdam is van iedereen. Armoede mag daarom geen belemmering zijn voor mensen om mee te doen aan onze samenleving. We hebben 80 miljoen euro extra om armen in de stad te ondersteunen. Nu gaan we mensen helpen, zodat ze dat geld ook echt krijgen.”

Foto: SP

In Amsterdam leeft één op de vijf mensen in armoede. Daarnaast zijn er veel mensen die moeten ronkomen met een kleine beurs. Om deze mensen toch mee te kunnen laten doen aan de samenleving, is in opdracht van SP-wethouder Arjan Vliegenthart het aantal armoedevoorzieningen fors uitgebreid. Ook het bereik ervan is vergroot, door de grens wanneer je aanspraak maakt op een regeling te verhogen van 110 naar 120% van het sociaal minimum. Helaas maakt nog niet iedereen die recht heeft op deze armoederegelingen gebruik hiervan.

SP-raadslid Kwint: “Mensen zijn niet altijd even goed bekend met welke regelingen er zijn, waar men recht op heeft en weten niet altijd de weg te vinden naar deze regelingen. Ontzettend zonde.”

Daarom heeft de SP een grote Hulpdienstcampagne afgetrapt, om zoveel mogelijk mensen die recht hebben op armoederegelingen hier gebruik van te laten maken. De hulpdienst bezoekt elke maand een buurt waar relatief veel mensen met een smalle beurs wonen, om samen met bewoners te kijken op welke regelingen zij recht hebben. Vervolgens helpt de Hulpdienst bij het aanvragen van deze regelingen.

“Of je nu woont in de Grachtengordel, Betondorp, Slotermeer, Volewijck of Bijlmer; of je nu een grote of kleine beurs hebt: Iedereen heeft het recht volwaardig mee te doen aan onze samenleving,” aldus Kwint.