Politieafzetting voor 'Panama'-verdachten

14 april 2016

Politieafzetting voor 'Panama'-verdachten

Woensdagnacht hebben SP en ROOD Amsterdam de kantoren van ABN Amro en trustbureau Infintax tot plaats-delict verklaard. Beide Zuidas-bedrijven worden genoemd als spelers in een wereldwijd netwerk voor belastingontwijking, waarbij mogelijk zelfs sprake is van overtreding van de wet. SP en ROOD Amsterdam helpen daarbij een handje door de hoofdkantoren af te zetten met politie-linten. SP-raadslid Tiers Bakker: "Deze bedrijven zijn een smet op blazoen van de Amsterdamse economie."

Foto: SP

Het handelen van Infintax en ABN Amro kwam aan het licht naar aanleiding van de onthullingen rondom de Panama Papers; het internationale schandaal rondom wereldwijde belastingontwijking. Infintax wordt daarin beschuldigd van het opzetten van tientallen financiële sluiproutes voor rijke Zuid-Amerikanen. ABN Amro wordt beschuldigd van het verhullen van eigenaren van bedrijven in belastingparadijzen.

De SP voert al langer strijd tegen belastingontwijking via Amsterdam. Zo wees de website van de gemeentelijke afdeling Amsterdam Inbusiness bedrijven tot voor kort op de mogelijkheden voor fiscale routes. Ook bood het op hun site advies aan over wetgeving en belasting. Op verzoek van de SP is dit niet langer het geval.

Bakker: "Amsterdam moet niet meewerken aan het mogelijk maken van dit soort financiele sluiproutes. We zijn ook blij, dat de informatie over belastingroutes van de site van Inbusiness is gehaald. Daarnaast roep ik de wethouder op om in gesprek te gaan met De Nederlandsche bank om te onderzoeken hoe Amsterdam dergelijke praktijken kan ontmoedigen."

Foto: SP
Het hoofdkantoor van Infintax op de Zuidas