Amsterdammers krijgen voorrang bij jongerenwoningen

26 april 2019

Amsterdammers krijgen voorrang bij jongerenwoningen

Foto: SP

Amsterdam wil vanaf volgend jaar een groot deel van jongerenwoningen met voorrang toewijzen aan Amsterdamse jongeren. Dat heeft het stadsbestuur vandaag bekend gemaakt. Hiermee gaat een langgekoesterde wens van de SP in vervulling. SP-raadslid Erik Flentge: “In deze krappe woningmarkt wordt je kans op een huis steeds meer bepaald door hoe dik je portemonnee is. Jongeren die hier opgegroeid en geworteld zijn moeten te vaak tegen hun wens in gedwongen de stad verlaten.  Dat vindt de SP een hele slechte ontwikkeling. Het is goed dat we met een voorrangsregeling Amsterdamse jongeren een eerlijker kans gaan geven op plek om te wonen.”

Uit onderzoek door het stadsbestuur bleek dat de ruime meerderheid van de buurgemeentes van Amsterdam al voorrang geeft aan jongeren uit de eigen gemeente. Door volgend jaar ook in Amsterdam een voorrangsregeling in te stellen voor lokale jongeren, pakt het stadsbestuur de achtergestelde positie van Amsterdamse jongeren aan. Flentge: “Het is niet eerlijk dat jongeren overal vandaan hier kunnen reageren op een jongerenwoning, maar Amsterdamse jongeren andersom geen kans maken. En dat terwijl de woningnood hier al min of meer het hoogste van het hele land is.”

De voorrang voor Amsterdamse jongeren gaat gelden voor zo’n driekwart van de jongerenwoningen die door corporaties worden verhuurd via woningnet. De andere 25% van de jongerenwoningen wordt verdeeld via loting waar álle jongeren onder de 28 aan mee kunnen doen. Voor woningen van particuliere verhuurders kan de gemeente geen eisen stellen. Voor jongeren met een urgentieverklaring geldt sowieso een ander toewijzingsysteem. De precieze uitwerking van de voorrangsregeling voor Amsterdamse jongeren volgt later dit jaar.