250 Amsterdammers aan het werk door banenplan Zuidoost

28 februari 2020

250 Amsterdammers aan het werk door banenplan Zuidoost

Ruim 250 bewoners uit Amsterdam Zuidoost hebben binnen één jaar werk gevonden via het initiatief ‘Zuidoost Werkt’. Een samenwerking tussen ruim dertig werkgevers, gemeente Amsterdam, onderwijsinstellingen en maatschappelijke initiatieven met als doel duizend inwoners uit Zuidoost binnen drie jaar tijd in de eigen wijk aan werk te helpen.

De vernieuwende aanpak is mede succesvol door de inzet van sleutelfiguren. Dit zijn bewoners die vanuit de eigen gemeenschap worden opgeleid tot jobcoach en die inwoners van Zuidoost spreken in bijvoorbeeld buurthuizen, kerken en moskeeën. Kandidaten kunnen zich ook telefonisch of via Whatsapp aanmelden.

Begin maart opent één centraal loket van ‘Zuidoost Werkt’ in de Amsterdamse Poort waar werkzoekenden terecht kunnen. Daarnaast wordt opnieuw een publiciteitscampagne gestart om met name de werklozen te bereiken die geen uitkering hebben.

SP-bestuurder Jakob Wedemeijer en lid van de stuurgroep Zuidoost Werkt is tevreden: “Met de nieuwe aanpak kunnen we de inwoners van Zuidoost duurzaam plaatsen bij werkgevers. Alle geplaatsten hebben minimaal een contract van 6 maanden en 28 uur en tenminste het wettelijk minimumloon, genoeg om uit de bijstand te komen. Gelukkig hebben velen een gewoon jaarcontract en ook zicht op doorgroeimogelijkheden”.