Amsterdam doet de bom in de ban

22 januari 2021

Amsterdam doet de bom in de ban

Foto: Ban de Bom

Terwijl de regering in Den Haag weigert om het VN verbod op kernwapens dat 22 januari ingaat te tekenen doet Amsterdam de bom in de ban.  Dit wordt mogelijk gemaakt door het initiatiefvoorstel van Ban de Bom dat deze week in de gemeenteraad is besproken en aangenomen. Het voorstel wordt gesteund door de SP, Bij1, PvdA en GroenLinks. Ondanks dat alleen de Verenigde Staten de twijfelachtige eer heeft ooit een kernbom gebruikt te hebben, komen deze verschrikkelijke wapens nog te veel voor op onze wereld.

Afgelopen augustus was het 75 jaar geleden dat de Japanse steden Hiroshima en Nagasaki van de kaart geveegd. Met het gebruik van de kernbom liet de VS de wereld, en vooral de Sovjet-Unie, zien welk vernietigend wapen ze hadden ontwikkeld. Een nieuw tijdperk in de geschiedenis brak aan met dit wapen dat onvoorstelbare vernietiging kon aanbrengen. Zoals Robert Oppenheimer, de vader van de kernbom over het wapen zei: “Now I am become Death, destroyer of worlds.”. Weliswaar is de kernbom sinds 1945 niet meer in oorlog gebruikt en zijn er sinds de jaren 70 verdragen om te voorkomen dat meer landen ze in handen krijgen. Toch is het gevaar niet geweken zolang kernwapens bestaan.

Helaas bestaan deze kernwapens nog steeds. Sterker nog: het is een publiek geheim dat er kernwapens liggen in Volkel, Noord-Brabant. De regering in Den Haag ondertekende wel het Non-Proliferatie Verdrag van de VN maar is zo erg de schoothond van de VS dat ze toch hun kernwapens opslaan. Erg verrassend is de laffe houding van Den Haag daarom ook niet. Ook is Amsterdam een belangrijke stad voor Massamoord Multinationals, zeven van de grootste bedrijven van de mondiale wapenindustrie hebben een administratiekantoor in Nederland, vijf daarvan hebben een brievenbus in Amsterdam: Lockheed Martin, BAE-systems, General Dynamics en United Technologies. Deze bedrijven leveren wapens voor alle partijen in de oorlogen die momenteel woeden in Jemen en Syrië.

SP-raadslid Tiers Bakker: ‘De strijd tegen kernwapens gaat gepaard met de strijd tegen de bedrijven die ze mogelijk maken. We moeten onze stad wapenproducent vrijmaken. Het stadsbestuur moet aandringen bij de nationale regering om het verdrag te ondertekenen en wapenproducenten uit Nederland en Amsterdam te weren. Uit de NAVO stappen, waardoor de VS zelf haar kernwapens moet opslaan, zou natuurlijk nog mooier zijn.’