Situatie Israël/Palestina maakt stedenband onmogelijk

18 juni 2015

Situatie Israël/Palestina maakt stedenband onmogelijk

De SP vindt dat de situatie in Israël en de Palestijnse gebieden een stedenband met Tel Aviv en Ramallah onmogelijk maakt. SP-fractievoorzitter Daniël Peters: "Wij hebben gevraagd dit in de ijskast te zetten, zolang het conflict voortduurt. Vooral omdat heel veel mensen in de stad zich erg betrokken voelen bij dit conflict. We doen van alles om te voorkomen dat we internationale conflicten hier de stad in importeren. Dan is een stedenband nu niet verstandig."

Daniel PetersAl anderhalf jaar wordt er nagedacht over een stedenband met Tel  Aviv. De SP is daar al vanaf het begin kritisch over. Tijdens de oorlog in Gaza tijdens de vorige zomer werd op verzoek van de SP het onderzoek stilgelegd.

Vorige week kwam het voorstel naar buiten om met zowel Tel Aviv als Ramallah een stedenband aan te gaan. Op verzoek van de SP praatte de gemeenteraad daar deze week over. Peters: "Dat Ramallah op de Westelijke Jordaanoever aan het voorstel is toegevoegd, brengt enerzijds wel meer balans in het voorstel. Maar anderzijds blijft de situatie slecht. Nederzettingen in bezet gebied, de apartheidsmuur, mensenrechtenschendingen, telkens oplaaiende gevechten, er zijn problemen genoeg. Op korte termijn is er geen uitzicht op een duurzame vrede. Wat gaan we doen als de raketten straks weer over en weer vliegen? Als Ramallah een Hamas-burgemeester krijgt? Als Israël de bezettingspolitiek doorzet? Wij zijn bang dat deze stedenband meer problemen geeft dan het oplost."