Nieuws, februari 2016

27 februari 2016

Minder huishoudelijke hulp voor bewoners Flevopoort

Het aantal uren huishoudelijke hulp van veel bewoners van de Flevopoort in Oost is erop achteruit gegaan. Dat bleek toen de SP zaterdag bij deze bewoners langsging met vragen over de zogeheten keukentafelgesprekken.

24 februari 2016

Steeds minder woningontruimingen

Er zijn steeds minder woningontruimingen in Amsterdam. Het afgelopen jaar daalde het aantal van 749 naar 595. In 2005 waren er nog 1401 woningontruimingen. SP-wethouders Laurens Ivens: “Elke woningontruiming die we kunnen voorkomen is een drama minder voor de bewoners. Bovendien kost een ontruiming veel geld. Het is daarom goed nieuws dat het aantal opnieuw gedaald is.”

23 februari 2016

Topsalarissen gemeentelijke bedrijven omlaag

Het stadsbestuur gaat een maximum instellen voor de directiesalarissen van bedrijven die in handen zijn van de gemeente. Directeuren mogen in de toekomst niet meer verdienen dan een ministerssalaris (179.000 euro per jaar). SP-raadslid Tiers Bakker: “Dit is een goede stap van het stadsbestuur. Zo beperk je de verschillen op de werkvloer en gaat er meer gemeenschapsgeld naar waar het voor bedoeld is.”

21 februari 2016

Veel ideeën voor leeg V&D-pand op Buikslotermeerplein

Horeca, woningen, een versmarkt of een speelparadijs; zomaar enkele suggesties van winkelend publiek in Winkelcentrum Over ‘t IJ voor het leegkomende winkelpand van V&D. SP en GroenLinks voerden veel gesprekken met bezoekers van het winkelcentrum, om uit te vinden wat er moet gebeuren met het kolossale winkelpand van het failliete warenhuis.

17 februari 2016

SP'ers op zoek naar verhalen over keukentafelgesprek

De SP is benieuwd naar de ervaringen met keukentafelgesprekken en veranderingen in de hulp bij het huishouden. Omdat niet alle ouderen gebruik maken van de computer om de digitale vragenlijst in te vullen, gaan SP'ers ook zelf bij ouderencomplexen en ouderen-ontmoetingsplekken langs. Zo ook in Centrum.

16 februari 2016

Schrap bonussen voor topverdieners

De SP wil dat de gemeente niet langer bonussen uitkeert aan ambtenaren die meer verdienen dan een wethouder. SP-raadslid Daniel Peters: “Wethouders zijn de allerhoogste bestuurders van de stad. En die krijgen daarvoor al een hoog salaris. Het is nergens voor nodig dat hun ondergeschikten via extraatjes alsnog een hoger salaris opstrijken. Wij willen dat daar een eind aan komt.”