Kom minima met scooter tegemoet

23 januari 2019

Kom minima met scooter tegemoet

Foto: FaceMePLS

Minima mogen wat de SP betreft niet de dupe worden van het niet verlengen van de inruilregeling voor oude scooters. Met deze regeling kunnen mensen met een laag inkomen heel voordelig hun oude scooter inruilen voor een schoner exemplaar. Daarmee mag men de milieuzone wel in. De SP wil dat minima met een scooter tegemoet worden gekomen, zodat zij niet in de problemen raken. SP-raadslid Tiers Bakker: “Het schoner maken van de lucht in de stad mag niet leiden tot meer ongelijkheid.”

Sinds 2018 geldt in Amsterdam een milieuzone voor brom- en snorfietsen die ouder zijn dan 1 januari 2011. Mensen met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum kregen de kans om hun oude scooter voordelig om te ruilen voor een schoner exemplaar. Deze regeling zou eind 2018 verlengd worden, maar dat is uitgesteld.

De SP maakt zich zorgen over mensen die nog niet de kans hebben gehad om hun scooter om te ruilen. Dit brengt een aantal scooterbezitters met een laag inkomen in een lastige situatie. Of zij moeten zich in de schulden steken voor een nieuwe scooter, of zij kunnen hun scooter niet gebruiken.

Reden voor de SP om het stadsbestuur tot actie op te roepen. Bakker: “Het schoner maken van de lucht in Amsterdam mag niet ten koste gaan van mensen met een kleine beurs. Scooterbezitters met een laag inkomen kunnen geholpen worden door de omruilregeling voorlopig door te laten lopen, of door de voorwaarden voor vrijstelling te versoepelen. Alleen zo blijft klimaatbeleid rechtvaardig.”

De SP heeft schriftelijke vragen ingediend.