Pak verdringing van Amsterdammers door expats aan

2 januari 2019

Pak verdringing van Amsterdammers door expats aan

Foto: cc g. stolk

De gemeente moet maatregelen nemen tegen de steeds verdergaande verdringing van Amsterdammers door expats en internationale studenten. SP-raadslid Erik Flentge: “De stad raakt totaal uit balans als de grote toestroom van expats met belastingvoordeeltjes de huizenprijzen steeds maar opdrijft. Beleggers profiteren, Amsterdammers worden verdrongen. Ook de Amsterdammers die werk zoeken, moeten de kans krijgen en niet worden weggeconcurreerd door expats. Het is tijd dat het stadsbestuur maatregelen neemt tegen het vermarkten van onze stad. Wie al langer in deze stad woont, werkt of studeert, moet een kans maken op een baan en voorrang krijgen bij het bemachtigen van een huis.”

Het CBS presenteerde vanochtend een rapport over de bevolkingsontwikkeling in Nederland. Daaruit blijkt dat de overgrote meerderheid van de bevolkingstoename bestaat uit hoogopgeleide kennismigranten, zogeheten expats. Deze verhuizen vaak mee met bedrijven als die zich vestigen in een land en kunnen rekenen op een forse belastingvoordelen. Dit heeft onder andere een prijsopdrijvend effect voor huren en koopprijzen in de stad, wat de stad een gewild doelwit maakt van beleggers. Veel Amsterdamse gezinnen moeten de stad gedwongen verlaten omdat ze geen betaalbare huisvesting kunnen vinden.

De SP vindt deze ontwikkeling zorgelijk en roept het stadsbestuur om in te grijpen. Flentge: “Amsterdam is van de Amsterdammers. Het heeft geen enkele zin de poorten wagenwijd open te zetten voor bedrijven, die niet zorgen voor lokale werkgelegenheid omdat ze veel eigen personeel meeverhuizen. Dat zorgt alleen maar voor een prijsopdrijvend effect op woningen in de stad. Het is de hoogste tijd dat het stadsbestuur maatregelen gaat nemen. Amsterdam is van de Amsterdammers, niet van het grote geld.”

De SP wil dat haast gemaakt wordt met voorrang voor Amsterdammers bij nieuwbouwhuizen en het instellen van een woonplicht om huisjesmelkers te weren. Ook wil de SP dat de gemeente afspraken maakt met buitenlandse bedrijven over het aannemen van lokaal personeel en het vestigen van expats in de regio.

Zie ook: