Rappange overstag: Loden leidingen Kramatweg worden vervangen

28 januari 2020

Rappange overstag: Loden leidingen Kramatweg worden vervangen

Foto: SP

Verhuurder Rappange gaat op korte termijn de loden leidingen uit hun complex op de Kramatweg verwijderen. Dit besluit volgt 2 weken nadat boze bewoners en SP verhaal gingen halen op het hoofdkantoor over de hoge loodwaarden in het drinkwater. SP-raadslid Erik Flentge: “Ik feliciteer de bewoners met hun succesvolle actie. Niemand verdient giftig kraanwater in hun leidingen. Ik ben blij dat Rappange daar nu ook eindelijk achter is.”

Al jaren verwaarloosde Rappange de huizen aan de Kramatweg in Oost. De huizen zijn er slecht aan toe. Tot overmaat van ramp blijkt ook het drinkwater vol lood te zitten. Giftig en gevaarlijk voor de gezondheid. Reden voor bewoners en SP om deze verhaal te halen op het hoofdkantoor van Rappange. Ook stelde de SP kamervragen over de kwestie.

Vandaag maakt Rappange bekend aan zijn huurders dat alle loden leidingen in het complex op de Kramatweg vanaf februari worden vervangen. Ter overbrugging kunnen bewoners op kosten van de verhuurder een loodfilter aanschaffen, om toch gebruik te kunnen maken van de kraan.

De SP is blij met de aangekondigde werkzaamheden, maar ook kritisch op de eerdere houding van Rappange. SP-fractievoorzitter Erik Flentge: “Bewoners van Rappange werden lange tijd niet serieus genomen, terwijl zij dagelijks giftig leidingwater dronken. Ook de reactie die bewoners kregen toen zij verhaal gingen halen op het hoofdkantoor van Rappange, was onder de maat. Gelukkig is Rappange tot het besef gekomen dat het onacceptabel is om bewoners met loden leidingen op te schepen. Ik feliciteer de bewoners met hun succesvolle actie. Laat het een voorbode zijn voor meer onderhoudswerkzaamheden aan het complex. Dat is namelijk hard nodig”