Nieuws, september 2020

18 september 2020

Breed front tegen racisme: sportakkoord moet discriminatie en racisme tegengaan

Foto: ElsHostaletsdePierola / Flickr

Acht politieke partijen slaan de handen in een om discriminatie en racisme op de sportvelden aan te pakken. De SP, GroenLinks, Denk, Bij1, PvdA, Partij voor de Dieren, D66 en de ChristenUnie willen doormiddel van heldere afspraken met sportverenigingen ervoor zorgen dat iedereen zich thuis voelt op de Amsterdamse sportvelden.

11 september 2020

Amsterdam neemt afval-/recyclepunten in eigen beheer

Foto: Flickr cc

Amsterdam wordt zelf eigenaar en beheerder van de afval- en recyclepunten waar mensen hun grof vuil en afval weg kunnen brengen. Een voorstel daarvoor werd deze week aangenomen door de gemeenteraad. SP-wethouder Laurens Ivens: “De afvalpunten zijn een belangrijke nutsvoorziening. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat dat aan een bedrijf was overgelaten. De Amsterdammers moeten daar zeggenschap over hebben. Het is mooi dat we dat nu voor de lange termijn zeker hebben gesteld.”

1 september 2020

Amsterdamse begroting in coronatijd: vijf vragen aan Erik Flentge

Foto: SP

De coronacrisis heeft Amsterdammers keihard geraakt. En de crisis raast nog steeds voort. Veel Amsterdammers werden ziek, of zijn zelfs aan het virus overleden. De crisis hakt er ook hard in voor al die mensen die baan, inkomen of bestaanszekerheid zien wegvallen.

1 september 2020

SP zamelt schoenen in voor ‘3 zusters’ in actie

Foto: SP

De SP-afdeling Amsterdam ondersteunt een inzamelactie van ‘3 Zusters’, een initiatief van verpleegkundigen, om zoveel mogelijk schoenen op het Malieveld te krijgen. De komende dagen worden er door het hele land schoenen ingezameld, die op zaterdag 5 september op het Malieveld worden gezet. Zaterdag is er een online demonstratie via eerlijkebeloning.nl. Vanwege de coronamaatregelen is een vol Malieveld niet mogelijk, maar wél worden er duizenden paar schoenen neergezet onder het motto: “Wij kunnen niet gaan, maar onze schoenen wel”.