Nieuws, februari 2015

28 februari 2015

Laat thuiszorgclient niet de dupe zijn van nieuw betalingssysteem

Een verandering in de manier waarop de gemeente de thuiszorguren administreert, mag niet ten koste gaan van de uren thuiszorg die geleverd worden. De SP vindt dat de gemeente haar belofte moet nakomen dat Amsterdammers die recht hebben op hulp bij het huishouden, hun uren voor dit jaar houden. SP-gemeenteraadslid Remine Alberts: “De gemeente heeft eerder gezegd dat er ondanks de rijksbezuinigingen, dit jaar geen uren af gaan. Maar sommige mensen horen nu van de thuiszorgaanbieder opeens dat ze toch minder uren hulp krijgen omdat er te weinig geld is.”

27 februari 2015

Bescherm mensen met schulden tegen fouten deurwaarders en Belastingdienst

SP-raadslid Peter Kwint wil van wethouder Arjan Vliegenthart weten hoeveel Amsterdammers de dupe worden van fouten gemaakt door de belastingdienst en deurwaarders. Donderdag bleek in een uitzending van Nieuwsuur dat vaak ten onrechte teveel geld wordt ingehouden door deze instanties. “Mensen zitten al diep in de problemen. Het laatste wat ze dan nodig hebben is dat ze door geblunder bij de Belastingdienst of door deurwaarders nog dieper in de problemen komen.”

25 februari 2015

Maak van sportaccommodatie spil van de buurt

D66, VVD en SP willen dat er een proef komt om sportaccommodaties een spil te maken voor maatschappelijke voorzieningen in de buurt. SP-raadslid Peter Kwint: “Sportkantines en gymzalen kun je buiten de momenten dat er wordt gesport, gebruiken als plek voor bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding, cursussen of dagbesteding. Zo worden die ruimtes beter gebruikt en hebben de buurtbewoners er ook nog wat aan.”

24 februari 2015

'We zitten in het bestuur om de stad te veranderen’ (interview)

SP-wethouder Arjan Vliegenthart blikt terug op zijn eerste acht maanden als wethouder met de portefeuille werk en inkomen. ‘Het is goed gelukt om tempo te maken. We laten zien dat het uitmaakt dat de SP in het stadsbestuur zit.’ Aldus Vliegenthart.

23 februari 2015

Campagne Provinciale Staten op stoom in Centrum

Foto: SP Amsterdam-Centrum / amsterdam.sp.nl/centrum

De campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen is in volle gang in Centrum. Twee keer per week zijn SP'ers op de Noordermarkt te vinden, waar de folders en bekende rode sponsjes grif aftrek vinden. Marktbezoekers stonden maandag soms in drommen rond de SP-bakfiets.

19 februari 2015

Centrum gaat illegale verhuur op woonboten aanpakken

Stadsdeel Centrum gaat op verzoek van onder andere de SP meer doen om illegale verhuur op woonboten te handhaven. Daartoe worden controleurs ingezet en wordt samengewerkt met andere gemeentelijke diensten. SP-fractievoorzitter in stadsdeel Centrum: “Heel goed dus dat het stadsdeel deze misstanden gaat aanpakken. Te lang konden uitbaters van illegale hotels op het water straffeloos hun gang gaan.”