Gebruik ateliers Fagelstraat voor gevluchte kunstenaars

1 december 2015

Gebruik ateliers Fagelstraat voor gevluchte kunstenaars

De SP wil onderzoek naar de mogelijkheden om gevluchte kunstenaars te huisvesten in de ateliers in de Fagelstraat. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Het zou heel mooi zijn als mensen die in hun thuisland kunstenaar waren hier door kunnen gaan met hun beroep. Daarmee kunnen de vluchtelingen aan de slag met hun leven hier, en tegelijkertijd is het een verrijking voor het Amsterdamse culturele klimaat.”

De ateliers worden momenteel leeggemaakt volgens een plan van stadsdeel West. De bedoeling was eerst dat er ‘creatieve bedrijfjes’ zouden komen, maar onlangs werd bekend dat het stadsbestuur kijkt of er vluchtelingen kunnen komen wonen. De huidige gebruikers hebben een alternatieve atelierruimte aangeboden gekregen.

Wat de SP betreft wordt onderzocht of bij de nieuwe invulling een deel van de atelierfunctie kan blijven. Duijndam: “Het is goed dat er wordt gekeken of er vluchtelingen in kunnen wonen want er is een groot gebrek aan woningen . Maar laten we dan kijken of we tegelijkertijd de ateliers kunnen hergebruiken. Dan slaan we twee vliegen in één klap.”