Verban tourbussen uit binnenstad

13 oktober 2016

Verban tourbussen uit binnenstad

Amsterdam moet het aantal touringcars in het centrum gaan terugdringen. Dit kan door het aantal haltes in de stad terug te dingen en de touringcars naar andere locaties te verwijzen. SP-raadslid Remine Alberts: “Hiermee verminderen we de overlast en verbeteren we de veiligheid in de binnenstad.”

De SP stelt voor om touringcars door te verwijzen naar P+R-voorzieningen (Park & Ride) of de touringcargarage onder het Museumplein. Vanuit hier kunnen toeristen met tram, bus of metro snel de stad in. Door daarnaast het aantal uitstaphaltes te verminderen wordt het ook minder aantrekkelijk voor touringcarchauffeurs om het centrum in te rijden.

“In een drukker wordende stad moet je keuzes maken over wie gebruik mogen maken van de schaarse openbare ruimte. Touringcars nemen veel oppervlakte in beslag en veroorzaken daarnaast problemen op het gebied van uitstoot en verkeersveiligheid. Met deze maatregelen creëren we ruimte in de binnenstad en zorgen we ervoor dat deze veilig en leefbaar blijft,” aldus Alberts.

De SP dient het voorstel in tijdens de begrotingsbehandeling.

Zie ook: