1,3 miljard voor onderhoud Amsterdamse corporatiewoningen

27 december 2016

1,3 miljard voor onderhoud Amsterdamse corporatiewoningen

Amsterdamse woningcorporaties trekken de komende vijf jaar 1,3 miljard euro uit voor renovatie en achterstallig woningonderhoud. Hierbij zal speciale aandacht zijn voor investeringen die woningen energiezuiniger maken. De plannen zijn een uitwerking van de samenwerkingsafspraken tussen corporaties, huurdersverenigingen en gemeente. SP-wethouder Laurens Ivens: “Met deze extra investeringen kunnen woningen onder andere beter geïsoleerd worden en kunnen vochtproblemen worden voorkomen. Op deze manier wordt wonen in Amsterdam nog prettiger, gezonder en milieuvriendelijker.”

Foto: Frank Lucas
Uit een onderzoek van de NOS bleek dat 1 op de 5 huurders vindt dat zijn/haar woning slecht onderhouden is. In het verleden vaak reden voor huurders om samen met de SP actie te voeren tegen hun woningcorporatie, zoals in Holendrecht en Kelbergen (Zuidoost), maar ook in de Lodewijk van Desysselbuurt (Nieuw-West).

Met de huidige plannen, met een looptijd van vijf jaar, worden een hoop van deze problemen opgelost. Daarbij zal veel aandacht zijn voor het verduurzaming, zodat woningen energiezuiniger worden. Tot slot zal een deel van het geld worden besteed aan nieuwe woningen.  Ivens: “Huurders hebben de plicht om netjes hun huur te betalen, maar hebben dan zeker ook het recht dat ze mogen wonen in een goed onderhouden woning. Daarin valt nog steeds veel te verbeteren.”