Zoek sociale oplossing voor betaald parkeren op zondag in West

13 december 2016

Zoek sociale oplossing voor betaald parkeren op zondag in West

Stadsdeel West moet op zoek gaan naar sociale oplossingen voor betaald parkeren op zondag. De SP vreest dat de geplande maatregel nadelige gevolgen heeft voor kwetsbare bewoners. Daarom moet het stadsdeel extra sociale maatregelen nemen tegen de parkeerproblemen in het stadsdeel.

West kent in sommige buurten parkeerproblemen, doordat veel mensen hun auto daar parkeren om het centrum in te gaan. Om dit probleem op te lossen, denkt het dagelijks bestuur van het stadsdeel aan het invoeren van betaald parkeren op zondag. Kosten: €2,40 tot €3,- per uur. De SP vreest de gevolgen van het invoeren van zo’n hoog parkeertarief, vooral voor kwetsbare bewoners.

Gabi Choma, SP-fractielid in West: “Zondag is voor velen een dag van sociale contacten, zoals het ontvangen van visite. Als deze ineens moet gaan betalen voor het parkeren zullen mensen met weinig geld wegblijven, terwijl zij wellicht wel in die buurt moeten zijn.  Dit is nadelig voor kwetsbare bewoners, die zelf moeilijk ter been zijn. Denk aan ouderen of mensen met een lichamelijke beperking. Momenteel is 1 op de 4 ouderen al eenzaam, dat wordt zo alleen maar erger. Ondertussen is het maar de vraag of de parkeerdruk met deze maatregel minder wordt. Daarom moeten wethouder en stadsdeel op zoek naar een sociale oplossing. Denk aan het uitbreiden van de bezoekersregeling. Zo blijft het voor bewoners mogelijk om op zondag bezoek voor weinig geld te ontvangen.”