Amsterdam onderzoekt plaatsen sporttoestellen Zuidoost

3 augustus 2017

Amsterdam onderzoekt plaatsen sporttoestellen Zuidoost

Foto: SP / Creative commons

Buurtactivisten uit Zuidoost kwamen eind juni naar de Stopera om de gemeenteraadsleden in de commissie Zorg en Sport te vertellen dat Zuidoost behoefte heeft aan een buitenbad, een pierenbad en sporttoestellen in de openbare ruimte. Aan het laatste verzoek geeft de gemeente nu gehoor. Op initiatief van SP met steun van PvdA en GroenLinks wordt een onderzoek gestart om te kijken wat er voor nodig is om in Zuidoost buitensporttoestellen te plaatsen.

SP-raadslid Nelly Duijndam: “Volgend jaar bestaat Zuidoost precies 50 jaar. Het zou een mooi gebaar zijn van de stad om de bewoners voor deze gelegenheid te voorzien van een nieuw buitensportparcours. Te meer daar de bewoners er dus zelf om vragen.”

Zuidoost heeft een bevolking van 86.000 personen. Volgens de buurtactivisten is er voor deze bewoners, die veelal een kleine beurs hebben, best veel gelegenheid om buiten te sporten. Het stadsdeel is immers vrij groen en er zijn veel plekken om te rennen, rekken en strekken. Zonder sporttoestellen. En, tekenen de buurtactivisten aan, Zuidoosters hebben vaak ook last van overgewicht. Een nieuw buitensportparcours zou het nuttige met het aangename kunnen verenigen: kansen om buiten te sporten en af te vallen zonder geld kwijt te zijn aan een dure sportschool. Nelly Duijndam: “En dat is helemaal mooi voor jongvolwassenen.”

De gemeente gaat in de tweede helft van 2017 kijken welke mogelijkheden er zijn.

Meer weten over hoe Zuidoost bruist van buurtactivisme? Kijk op www.stadingesprek.nl/zuidoost.