Schoonmakers definitief in dienst gemeente

27 december 2017

Schoonmakers definitief in dienst gemeente

Foto: SP / Creative commons

Amsterdam neemt per 1 april schoonmakers van gemeentelijke panden in vaste dienst. De schoonmakers vallen hierdoor binnen de gemeentelijke cao, met betere arbeidsvoorwaarden dan de schoonmakers nu hebben. SP-fractievoorzitter Daniël Peters: "Ik ben er trots op dat het voorstel van ons samen met GroenLinks en PvdA nu uitgevoerd wordt. Deze mensen zetten zich dag-in-dag-uit in om onze gebouwen schoon te maken. Daarvoor verdienen ze goede arbeidsvoorwaarden, een volwaardige baan en een fatsoenlijk salaris.”

Vorig jaar besloot de gemeenteraad te stoppen met het aanbesteden van het schoonmaken van de gemeentelijke panden en het personeel in gemeentelijke dienst te nemen. Hiermee kwam een lang gekoesterde wens van SP, PvdA en GroenLinks in vervulling. Zij wilden een einde maken aan het aanbestedingscircus, wat in de praktijk leidde tot slechtere arbeidsvoorwaarden voor de schoonmakers.

Vanaf 1 april 2018 komt aan deze situatie een einde. Peters: “We weten dat veel schoonmakers het eervol vinden om deel uit te maken van de Amsterdamse gemeentelijke organisatie en dat ze met trots de drie Andreaskruizen op hun kleding zullen dragen. Die trots past bij onze waardering voor hun dagelijks werk in de gemeentekantoren."

Zie ook: