Maatregelen nodig tegen overlast langparkeerders Zuidoost

6 maart 2018

Maatregelen nodig tegen overlast langparkeerders Zuidoost

Foto: SP / Creative Commons

De SP wil dat het stadsbestuur maatregelen neemt tegen de toenemende parkeeroverlast in Stadsdeel Zuidoost. Zo zijn er meer Park+Ride (P+R) terreinen nodig, bijvoorbeeld bij metrostations. De SP wil daarmee voorkomen dat dagjesmensen en woon-werkverkeer massaal de auto in woonbuurten parkeren, waardoor bewoners hun auto niet meer kwijt kunnen.

De SP krijgt meldingen uit Zuidoost dat de buurten rond de metrostations in Zuidoost volstromen met sluipparkeerders. Forensen en dagjesmensen worden steeds vaker in Zuidoost gesignaleerd. Zelfs bezoekers van Schiphol zetten hun auto in het stadsdeel neer om de duurdere parkeertarieven op de luchthaven te omzeilen.

SP-raadslid Remine Alberts pleit voor extra P+R-terreinen om de parkeeroverlast tegen te gaan: “Bewoners zeggen dat het aantal langparkeerders de afgelopen jaren is toegenomen. Steeds vaker parkeren mensen die niet in Zuidoost hoeven te zijn hun auto toch in dit stadsdeel, waardoor bewoners geen plek meer hebben. Dat lijkt me een slechte zaak. Zorg voor voldoende parkeergelegenheden voor langparkeerders in Zuidoost, bijvoorbeeld door bij metrostations P+R-terreinen in te richten. Daarmee blijven bewoners gegarandeerd van hun parkeerplek en voorkomt Amsterdam dat er auto’s de stad inrijden.”