Huurcontract omstreden kerk opgezegd om homo-intolerantie

7 november 2018

Huurcontract omstreden kerk opgezegd om homo-intolerantie

Na vragen van de SP heeft de Oosterkerk, eigendom van de gemeente Amsterdam, het huurcontract met de omstreden Christian Revival Church per direct beëindigd. Aanleiding hiervoor is het afwijzende standpunt dat deze kerkgemeenschap heeft over homoseksualiteit en transgenders. De SP is van mening dat dergelijke standpunten niet thuishoren in gemeentelijke gebouwen. SP-raadslid Nicole Temmink: “Amsterdam is een stad waar iedereen zichzelf moet kunnen zijn, ongeacht zijn of haar geaardheid. Verhuur van gemeentelijk vastgoed aan instellingen die LHBTI-ers afwijzen past daar niet bij.”

Eind vorig jaar werd bekend dat de Christian Revival Church (CRC) zondagsdiensten organiseert in de Oosterkerk, een pand dat eigendom is van de gemeente Amsterdam. Het CRC houdt er antihomo- en transgenderstandpunten op na. Het aanhangen van deze standpunten is een vereiste om lid te mogen zijn van deze club. Deze opvattingen gaan lijnrecht in tegen de Amsterdamse opvattingen over acceptatie van LHBTI-personen en -relaties.

Reden voor de SP om opheldering te vragen en aan te dringen op beëindiging van het huurcontract. Naar aanleiding van de berichtgeving en de vragen heeft het bestuur van de Stichting Oosterkerk, die het beheer van het gebouw verzorgt, besloten het contract per direct te beëindigen. Temmink: ”Ik ben blij dat de gemeente binnen zijn eigen muren geen ruimte meer geeft aan deze kerkgemeenschap. Uit kunnen komen voor je seksuele identiteit is een van de beginselen van gelijkwaardigheid, daar staan wij voor.”

Zie ook: