Voorkom opnamestop Amsta

4 december 2018

Voorkom opnamestop Amsta

Foto: SP / Creative commons

De SP wil dat Amsta geen 100 plekken voor ouderenzorg wegbezuinigt. Die oproep doet de fractievoorzitter van de Amsterdamse SP Erik Flentge: “Amsterdamse senioren hebben recht op goede ouderenzorg. Teveel ouderen wachten nu al op een plek binnen de professionele ouderenzorg. Dan moet je geen plekken weghalen. Dan wordt dat probleem alleen maar groter.”

Eind november maakte zorgaanbieder Amsta bekend dat ze het aantal plekken voor ouderenzorg met 100 gaan verminderen, omdat ‘er onvoldoende verplegend personeel is’.  De vermindering van plaatsen moet worden bereikt met een opnamestop. De SP snapt daar niets van. Flentge: “Het leidt er alleen maar toe dat ouderen die zorg nodig hebben thuis verpieteren. En het is nog gekker als je je bedenkt dat het kabinet heeft toegezegd de komende jaren eindelijk extra geld voor ouderenzorg uit te trekken. Waarom gooit Amsta dan juist nu al de handdoek in de ring? Ik zou zeggen: zet alles op alles om personeel te werven en te behouden.”

Het voornemen is voor de SP om reden om het stadsbestuur op te roepen in gesprek te gaan met Amsta om de opnamestop terug te draaien. Flentge: “Alle opties moeten onderzocht worden. Zo zijn bij Amsta de verpleegkundigen ook verantwoordelijk voor zaken als schoonmaak en administratie. Als verpleegkundigen werven niet hard genoeg gaat, kun je ook voor die taken  mensen werven, zodat verpleegkundigen zich kunnen richten op zorg voor onze ouderen.”

Zie ook: