Organiseer de Uitmarkt in Zuidoost

26 augustus 2015

Organiseer de Uitmarkt in Zuidoost

De SP stelt voor om de Uitmarkt in 2017 te organiseren in Amsterdam-Zuidoost. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Zuidoost is een ideale locatie voor de Uitmarkt. Er is veel ruimte, er is goed vervoer en Zuidoost heeft op cultureel gebied veel te bieden. Daar moeten we gebruik van maken.”

In 2017 wordt de veertigste editie van de Uitmarkt gehouden.  De Uitmarkt is de opening van het culturele seizoen, met veel openbare voorstellingen, concerten en een infomarkt. Tot nu toe werd de Uitmarkt in of rond de binnenstad georganiseerd. Wat de SP betreft komt daar verandering in. Duijndam: “Zuidoost is een goede plek om de drukte in de stad naar te spreiden, zoals de gemeente ook wil. Het stadsdeel is ruim opgezet en is goed bereikbaar. Tegelijkertijd is het voor Zuidoost een mooie mogelijkheid om zich met alle kunstvormen en diversiteit aan de bezoekers te presenteren.”

Ruim vijftien jaar geleden nam de gemeenteraad al een SP-voorstel aan om de Uitmarkt in Zuidoost te organiseren, maar dat voorstel werd nooit uitgevoerd. “Door in jubileumjaar 2017 de Uitmarkt in Zuidoost te houden kunnen we eindelijk gehoor gegeven aan deze wens,” aldus Duijndam.