SP geeft brugwachtershuisje ‘cadeau’

26 mei 2016

SP geeft brugwachtershuisje ‘cadeau’

De SP heeft woensdagavond het brugwachtershuisje bij de Walter Süskindbrug ingepakt en ‘cadeau gegeven’ aan de hotelbranche. Hiermee protesteert de SP tegen de plannen van het Lloyd Hotel om, zonder inspraak van de buurt, 28 van deze huisjes te verbouwen tot hotelkamer. SP-raadslid Tiers Bakker: “Amsterdam moet eerder gedane beloftes nakomen. Buurtbewoners hebben het recht om betrokken te worden bij de bestemming van deze brugwachtershuisjes.”

Sinds 2009 worden veel Amsterdamse bruggen en sluizen op afstand bediend. Veel brugwachtershuisjes zijn daardoor leeg komen te staan. De gemeenteraad besloot om via een prijsvraag nieuwe ideeën voor de huisjes een kans te geven. Deze prijsvraag is echter nooit gekomen, maar de gemeente neemt wel aanvragen voor hotelgebruik in behandeling. Dit tot onvrede van buurbewoners en SP.

Michiel Wetzer, SP-fractievoorzitter in Centrum, : “De gemeente wil een rem zetten op het aantal hotels, maar neemt wel vergunningsaanvragen in behandeling om brugwachtershuisjes te verbouwen tot hotel. Terwijl eerder toegezegde inspraak niet is nagekomen. Dat valt niet te rijmen.”

Foto: SP

Eerder startte de SP met buurtbewoners een petitie voor bewonersinspraak. Deze kan HIER getekend worden. Het Lloyd Hotel was, ondanks eerdere beloftes, niet bereid het ‘cadeau’ in ontvangst te nemen.

Zie ook: