Amsterdam herdenkt Spaanse Burgeroorlog

7 juli 2016

Amsterdam herdenkt Spaanse Burgeroorlog

Op woensdag 6 juli stond Amsterdam stil bij de Nederlandse slachtoffers van de Spaanse Burgeroorlog. Om 12:00 uur legden nabestaanden, politici en leerlingen van het Bredero Lyceum bloemen bij het herdenkingsmonument in Amsterdam-Noord.

Foto: Teresa van Twuijver
SP-wethouder Arjan Vliegenthart en  Coby van Berkum (PvdA), stadsdeelvoorzitter van Amsterdam-Noord, leggen een krans namens de Gemeente Amsterdam.

De bloemlegging werd vooraf gegaan door een herdenkingsbijeenkomst in het naastgelegen Bredero Lyceum. Daar spraken SP-wethouder Arjan Vliegenthart en stadsdeelvoorzitter Coby van Berkum (PvdA) over de noodzaak om blijvend eer te bewijzen aan de strijders tegen onvrijheid en onrecht.

Dit jaar is het 80 jaar geleden dat de Spaanse Burgeroorlog begon. Tijdens de oorlog (1936-1939) sloten 32.000 vrijwilligers – waarvan 750 Nederlanders, veelal Amsterdammers – zich aan bij de republikeinen in hun strijd tegen generaal Franco. Veel vrijheidsstrijders lieten daarbij het leven. Zij die overleefden, werd bij terugkeer het Nederlanderschap ontnomen. Desondanks namen veel Spanjestrijders tijdens de Tweede Wereldoorlog deel aan het verzet tegen de Duitsers. Velen moesten dit met gevangenschap, concentratiekampen of de dood bekopen. Pas in de jaren ’70 volgde eerherstel en kregen de Spanjegangers hun Nederlanderschap terug.

SP-fractievoorzitter Daniël Peters: “De Spaanse Burgeroorlog was het eerste internationale conflict tegen het opkomende fascisme. Duizenden mensen waagden hun leven, waaronder honderden Amsterdammers. Het is belangrijk om hun strijd, tegen het fascisme en voor vrijheid en democratie, nooit te vergeten. Door ze te herdenken geven we hen de eer die ze verdienen.”

Foto: Teresa van Twuijver
Fractievoorzitter in de gemeenteraad Daniël Peters (r) en Frans Rein Jurrema, fractievoorzitter in Noord, leggen namens de SP een bloemstuk bij het monument.

Dit jaar is, na een initiatiefvoorstel van de SP, de herdenking groter opgezet dan voorgaande jaren. Naast de herdenking, is er in het Stadsdeelhuis in Amsterdam-Noord tot vandaag een tentoonstelling over de oorlog te bezichtigen. Ook is er een website ontwikkeld over de Nederlandse Spanjestrijders en organiseerde de Stichting Spanje 36-39 afgelopen weekend een symposium. Verder zijn door de stichting een aantal boeken, digitaal, heruitgegeven.

Lees ook de speech van Arjan Vliegenthart.