Eerste stap naar gratis wifi

21 juli 2016

Eerste stap naar gratis wifi

Op verzoek van de SP gaat het stadsbestuur met internetbedrijven in gesprek om te onderzoeken of gratis draadloos internet (wifi) kan worden georganiseerd in Amsterdam. SP-raadslid Tiers Bakker: “Internet heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke nutsvoorziening. Om mee te doen in de samenleving kan je bijna niet zonder internet. Net als het wegennetwerk zou de ‘digitale snelweg’ daarom voor iedereen gratis toegankelijk moeten zijn.”

Een groeiend aantal steden, waaronder Baton Rouge in de VS, Johannesburg in Zuid-Afrika, Tallinn in Estland en Wenen in Oostenrijk, heeft inmiddels een vorm van gratis wifi voor de inwoners. In Nederland experimenteert alleen Leiden met gratis wifi via de Stichting Wireless Leiden. Tier Bakker: “En Amsterdam, dat zich beroept op internationaliteit, blijft achter.”

De SP diende een motie in over het ontwikkelen en stimuleren van gratis connectiviteit in Amsterdam, die door de raad aangenomen. Het is de bedoeling om eerst samen met grote internetondernemingen de mogelijkheden te verkennen voor gratis openbare wifi hotspots in de stad. Bakker: “Wie een wifi-netwerk zoekt ziet vaak lange lijsten voorbijkomen: de wifi-netwerken van alle omringende buren, voorzien van een hangslotje. Het is toch raar dat huis-aan-huis een apart abonnement moet worden genomen?” Eind 2016 wordt over de verkenning gerapporteerd aan de raad.

Zie ook: