Groot onderhoud Stadgenoot in Holendrecht

Woningcorporatie Stadgenoot start met groot onderhoud aan duizend woningen in Holendrecht. Dat is het resultaat van een actie van de SP samen met bewoners uit de wijk, die het vele achterstallig onderhoud zat waren. SP-raadslid Erik Flentge: “Dit is fantastisch nieuws. Het blijkt maar weer eens: actie voeren helpt. De bewoners van Holendrecht kunnen trots zijn op dit bereikte resultaat.”

Foto: SP

Bewoners van de Maarsenhof en Nieuwersluishof trokken begin februari bij de SP aan de bel. Een rondgang langs de woningen legde grootschalig achterstallig onderhoud bloot: schimmel in de badkamers, tochtige kozijnen, algen in de slaapkamer als gevolg van lekkage enzovoort. Ook bewoners uit de naastgelegen Nieuwlandhof en Maasdrielhof hadden vergelijkbare klachten.

De klachten werden door de SP gebundeld in een Zwartboek. De bewoners en de SP hebben dit in juni aangeboden aan Stadgenoot-bestuurder Anderiesen en SP-wethouder Laurens Ivens (wonen). Stadgenoot heeft nu besloten een grootschalige opknapbeurt uit te voeren in de wijk. De werkzaamheden zijn allesomvattend. Zo wordt schimmel verwijderd, de woningventilaties verbeterd en krijgen trappenhuizen een opknapbeurt. Ook worden asbestpanelen verwijderd, hang- en sluitwerk vernieuwd, kozijnen vervangen en worden dak en gevel gerepareerd om lekkages te verhelpen. Totale kosten: Ruim 15 miljoen euro. De renovatie wordt bekostigd zonder huurverhoging.

SP-raadslid Erik Flentge is zeer blij met het resultaat: “Ik complimenteer Stadgenoot met deze mooie stap vooruit. Maar vooral de wijkbewoners uit Holendrecht hebben zichzelf een goede dienst bewezen. Zij hebben gestreden voor gezonde, veilige en goede huizen. Dat deden ze voor zichzelf, voor hun buren en voor hun kinderen. Nu is er resultaat. De renovatie leidt niet tot een huurverhoging. De wijkbewoners uit Holendrecht hebben laten zien dat ze samen kunnen strijden en kunnen winnen.”

Foto: SP