Pak leegstand Buikslotermeerplein aan

22 december 2016

Pak leegstand Buikslotermeerplein aan

Eigenaren van winkelpanden moeten meer doen tegen de leegstand in winkelcentrum Boven ’t Y. Dat is de oproep die de SP doet aan de vastgoedeigenaren op het Buikslotermeerplein. Door middel van posters op de leegstaande winkelpanden, worden de verhuurders  aangespoord om de leegstand te bestrijden.

Foto: SP

In oktober werd bekend dat de vernieuwing van Buikslotermeerplein voorlopig van de baan is. De onderhandelingen tussen Prowinko, Kroonenberg en andere vastgoedeigenaren liepen spaak. Reden voor de twee vastgoedontwikkelaars om de opdracht terug te geven aan het stadsdeel. Enkele jaren terug liepen pogingen van ING en Achmea om het gebied te ontwikkelen al spaak.

Ondertussen houden vastgoedeigenaren de hand op de knip en investeren ze niet meer in het winkelcentrum. Dat blijft niet zonder gevolgen. Frans Rein Jurrema, SP-fractievoorzitter in Noord: “De leegstand neemt toe en ook het winkelaanbod op het plein verschraalt. Dat moet anders!”

In het voorjaar bespreekt de bestuurscommissie in Noord de toekomst van het winkelcentrum. Tot die tijd roept de SP eigenaren van winkelpanden op om actie te ondernemen tegen de toenemende leegstand. SP-fractielid Robert Brand: “Zorg dat je winkelpand weer een huurder krijgt; Verlaag je huur of investeer in je pand. Ga samenwerkingen aan met andere partijen, zoals Het Grote Plein. Bedenk iets om de leegstand aan te pakken. Op deze manier verbeteren we de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van het gebied. Noord verdient een goed winkelcentrum, handel daar naar.”