SP wil Duurzaamheidsoffensief voor zonnepanelen op daken

25 oktober 2017

SP wil Duurzaamheidsoffensief voor zonnepanelen op daken

Foto: Nuon

De SP wil dat de gemeente zelf zonnepanelen gaat aanleggen op daken die daarvoor geschikt zijn. Vastgoedeigenaren die tegenwerken verdienen een boete voor hun klimaatonvriendelijke gedrag. Dit voorstel maakt deel uit van het verkiezingsprogramma dat de SP aankomende zaterdag zal presenteren. SP-lijsttrekker Laurens Ivens: “Amsterdam is toe aan een energierevolutie. Die komt er niet als de overheid achterover leunt en alles aan de markt en individuele initiatieven overlaat. Die komt er wel als de overheid voorop gaat lopen voor een grootse energietransformatie van Amsterdamse woningen en gebouwen.”

Op dit moment heeft Amsterdam nog een duurzaamheidsprobleem. Onze stad scoort slecht als het gaat om de isolatie van huizen: er zijn meer huizen met een laag energielabel dan het landelijk gemiddelde. Dat betekent dat die huizen veel CO2-uitstoten en dat de hoge stookkosten hebben. We lopen achter als het gaat om zonnepanelen. Slechts 1 op de 100 huizen en bedrijven in Amsterdam heeft zonnepanelen op het dak. Het landelijk gemiddelde ligt ongeveer vijf keer zo hoog.

Ivens: “Als we stil blijven zitten blijft de klimaatverandering maar doorzetten. Ook Amsterdam moet doen wat het kan om te verduurzamen. Daarom willen wij dat de gemeente buurtgewijs zonnepanelen op daken gaat plaatsen, en zo zelf energieproducent gaat worden. In ruil voor dat de gemeente dakruimte in gebruik gaat nemen, worden de eigenaren van die daken zelf eigenaar van de zonnepanelen vanaf het moment dat de gemeente de investering in de panelen heeft terugverdiend. Als we het goed aanpakken kan die grootse verduurzamingsoperatie ons niet alleen een klimaatvriendelijke stad op, maar geven we onze economie een flinke duw in de rug en helpen we honderden mensen aan het werk. Dat is goed voor nu én voor de toekomst.”