SP feliciteert Columbuspleinbewoners

30 december 2018

SP feliciteert Columbuspleinbewoners

Foto: SP

Na langdurig actievoeren, vele bewonersbijeenkomsten en een heuse manifestatie, hebben de bewoners van de Columbuspleinbuurt succes gehad. Woningbouwvereniging De Key heeft de oorspronkelijke onkostenvergoeding van 250 euro, opgehoogd naar 1300 euro per woning. Ook is er een bewonersspreekuur gestart. De bewoners van de Columbuspleinbuurt en de SP Amsterdam, onder de noemer KeyHard, zijn samen opgestaan en hebben gezegevierd! De SP is afgelopen week in de buurt langsgegaan om de bewoners te feliciteren.

De afgelopen twee jaar is de SP actief geweest op en rond het Columbusplein. Bewoners daar hadden te maken met allerlei problemen, waaronder rotte vloeren, schimmel, tocht en zelfs ongedierte. De Key startte een woningsverbeteringsproject; alles ging echter mis. Communicatie tussen De Key en bewoners verliep stroef, en ook met de uitvoering scoorde ze geen punten. Werkzaamheden liepen soms wel weken uit, steigers bleven maandenlang voor huizen staan, er lag overal rotzooi en op schademeldingen en meldingen van geluidsoverlast werd niet gereageerd. De bewoners zaten met de handen in het haar.

Op initiatief van de SP zijn er bewonersbijeenkomsten gehouden, is de actiegroep Keyhard gevormd, een manifestatie gehouden op het Columbusplein en is en wordt er hard onderhandeld met De Key. En met resultaat: het bewonersspreekuur draait goed, er is een grote naloopactie gehouden waarbij alles wat niet goed uitgevoerd was opnieuw is gedaan, en we geven De Key lik op stuk als er voor de zoveelste keer dingen misgaan. En, waar we ook trots op zijn, we hebben de onkostenvergoeding voor bewoners – die oorspronkelijk 250 euro per woning betrof – weten te vervijfvoudigen tot 1.300 euro.

Foto: Arlette Hitz

Afgelopen Zaterdag liep de SP nog een keer de bewoners langs om hen te feliciteren en om het grote succes te vieren. Oud-bewoonster Sally Jane van Eck is apentrots op haar buurtje, op KeyHard, maar ook op de SP. “Dit bewijst dat als we samen opstaan, we kunnen winnen. De SP heeft als enige partij ons bijgestaan. Daarom ben ik lid geworden van de SP”, aldus Sally Jane.