Nieuws, augustus 2019

31 augustus 2019

SP: gebruik leegstaande Slotervaartziekenhuis voor opvang dak- en thuislozen

Foto: SP Amsterdam

SP-fractievoorzitter Erik Flentge wil dat het stadsbestuur streeft naar extra tijdelijke nachtopvang in het leegstaande Slotervaartziekenhuis. Flentge: “Het leegstaande ziekenhuis is een voor iedereen zichtbaar overblijfsel van het marktfalen in de zorg. Dat is des te schrijnender nu zoveel mensen dakloos door de stad zwerven op zoek naar een slaapplek en door handhavers overal worden weggestuurd. We kunnen het pand ook tijdelijk gebruiken om het tekort aan plaatsen in de nachtopvang mee op te vangen. Dan beginnen de eigenaren alvast om de grote maatschappelijke schade die ze hebben veroorzaakt met het faillissement van het ziekenhuis, te compenseren.”

27 augustus 2019

Verander het systeem, maak gezond en duurzaam eten bereikbaar voor iedereen

Gezond en duurzaam eten moet bereikbaar worden voor iedereen. Dat is de inzet van het gemeentelijke beleid op het thema voedsel, de ‘voedselstrategie’.

27 augustus 2019

Crisis bij AEB: vier vragen aan Tiers Bakker

Foto: pj_in_oz / Flickr

Het Amsterdamse Energie Bedrijf verkeert in een grote crisis.
Het bedrijf kampt met grote financiële tekorten en technische problemen. Wat is er precies aan de hand en hoe heeft het zover kunnen komen? Vier vragen aan SP-raadslid Tiers Bakker, woordvoerder milieu en duurzaamheid.

26 augustus 2019

Extra aandacht voor daklozen

Update 26-8-2019. Afgelopen vrijdag meldde het CBS dat aantal daklozen in Nederland is verdubbeld naar bijna 40.000 mensen.
De SP vroeg al eerder aandacht voor deze problematiek en spoort het
college onder andere aan om meer briefadressen beschikbaar te stellen, zodat mensen weer grip op hun leven kunnen krijgen.
Lees hieronder wat het stadsbestuur nog meer voor actie onderneemt.

23 augustus 2019

Opheldering gevraagd over prijsverhoging OV-dienst Mokumflex

Foto: RNW.org / Flickr

SP-raadslid Tiers Bakker heeft uitleg gevraagd over de prijsverhoging bij openbaar vervoersdienst Mokumflex in Driemond en landelijk Noord. In een brief heeft de gemeente laten weten dat passagiers, bij wijze van proef, straks niet meer gratis kunnen reizen, maar 2,50 per rit gaan betalen. Bakker: “Met deze ritprijs van 2,50 lijkt het erop dat Mokumflexgebruikers straks duurder uit zijn dan reguliere OV-reizigers. Waarom is er niet voor gekozen om gebruikers tijdens de proef een OV-tarief te laten betalen? Mokumflex is tenslotte bedoeld als ‘aanvullend openbaar vervoer.’