Amsterdam krijgt meer bomen

20 november 2020

Amsterdam krijgt meer bomen

Onder leiding van SP-wethouder Laurens Ivens gaat Amsterdam de komende maanden 1500 bomen planten. Er staan in de stad ruim 5.000 boomstompen: overblijfselen van een gekapte of omgevallen boom. De ambitie is om in de komende 3 jaar op al deze plekken weer een boom te hebben staan.

De ambitie van Ivens is om de komende tijd Amsterdam flink extra te vergroenen. Ivens: “Het is nodig dat we daarmee eerst zorgen dat bomen vervangen worden als ze echt niet meer levensvatbaar of veilig zijn. Daar heeft Amsterdam echt een enorme inhaalslag in te maken. Ondertussen zijn er in de stad ook allerlei initiatieven die ervoor zorgen dat er meer bomen bij komen. Zo heb ik deze week mogen helpen bij het aanplanten van het eerste Tiny Forest van Amsterdam.”

De bomen komen grotendeels in Nieuw-West en Zuid terecht. Ook in Oost worden aardig wat bomen geplant. Deze buurten hebben op veel plekken een te grijs straatbeeld en dat gaat niet alleen ten koste van de leefbaarheid van de buurt maar ook van de biodiversiteit. Het planten van meer bomen is essentieel om onze stad mooi en gezond te houden.

Wethouder Ivens: “De laatste halve eeuw hebben we te maken gehad met een vergrijzing, en dan bedoel ik niet op demografisch niveau maar in ons straatbeeld. Beton en steen overheersen en dat is niet goed, zeker nu de zomers warmer worden en we soms snakken naar schaduw en koelte. Deze bomen helpen hiermee en bovendien zorgen ze er ook voor dat er wat meer dieren in de stad komen.”