Stadsbestuur komt met afvaloffensief voor schone buurten

6 november 2020

Stadsbestuur komt met afvaloffensief voor schone buurten

Foto: At5 / At5

De gemeente én de Amsterdammer moet een tandje bijzetten om het afvalprobleem in de stad op te lossen. Dat is de hoofdlijn van het Amsterdams afvaloffensief dat SP-wethouder Laurens Ivens (afval en reiniging) heeft gepresenteerd. Ivens: “Met het afvaloffensief zorgen we ervoor dat allereerst de gemeente de boel op orde heeft zodat iedereen zijn afval kwijt kan. Vervolgens komen we eerst vriendelijk, maar daarna op een strenge manier in actie om de Amsterdammers dan ook netjes met hun afval om te laten gaan. Zo zorgen we samen voor een fijne en leefbare buurt.”

Het afvaloffensief is opgebouwd uit vier actielijnen. Allereerst moet de gemeente zelf de inzameling op orde hebben. Om dat te verbeteren wordt bijvoorbeeld gewerkt aan slimmere ophaalroutes en moderne apparatuur op de vuilniswagens die beter kunnen meten waar afvalophaal nodig is. Als tweede moeten Amsterdammers goed op de hoogte kunnen zijn van de afvalregels. Daarvoor komt er meertalige informatie op de gemeentewebsite en wordt een informatiecampagne opgestart. Als derde wil de gemeente Amsterdammers motiveren om netjes met afval om te gaan. Bijvoorbeeld door kleine maatregelen in de openbare ruimte te nemen  of door kinderen te betrekken bij het schoonhouden van de buurt. Ook worden wetenschappers ingeschakeld met verstand van gedragsbeïnvloeding. Als vierde wordt de handhaving opgevoerd om op te treden tegen mensen die de regels aan hun laars lappen.

SP-wethouder Ivens: “Als de afvalophaal goed geregeld is, en de regels duidelijk zijn, kan iedereen zich netjes aan de regels houden. Dump je dan nog steeds je afval op straat, dan is de gemeenschap er wel klaar mee en verdien je een boete.  De stad is van ons allemaal dus we moeten allemaal ons steentje bijdragen.”