Laat Buitenveldert profiteren van Amstelveenlijn

26 november 2015

Laat Buitenveldert profiteren van Amstelveenlijn

De SP en D66 willen dat Buitenveldert goed gebruik kan maken van de Amstelveenlijn. De partijen willen daarom dat het verdwijnen van de halte A.J. Ernststraat gecompenseerd wordt door de halte VU/De Boelelaan meer richting het zuiden te verplaatsen. SP-raadslid Remine Alberts: “Er is al heel weinig openbaar vervoer in deze buurt. Door haltes op loopafstand en goede verbindingen met de rest van de stad, zorgen we ervoor dat Buitenveldert goed bereikbaar blijft. Dat is belangrijk voor de bewoners maar ook de bezoekers van Buitenveldert.”

Binnenkort besluit de Stadsregio, een samenwerkingsverband van Amsterdam en omliggende gemeentes, over het ombouwen van sneltramlijn 51 naar de zogenoemde Amstelveenlijn. De lijn zal rijden tussen Westwijk en station Zuid. Op de route worden enkele kruisingen aangepast met tunnels of viaducten en een aantal haltes wordt geschrapt. Daaronder ook de huidige halte A.J. Ernststraat. De Amsterdamse gemeenteraad mag nu een advies geven over de gevolgen van de verbouwing voor de Amsterdammers.

De wethouder heeft toegezegd de wens van SP en D66 tot verplaatsing van de halte VU/De Boelelaan te onderzoeken. SP-raadslid Remine Alberts is blij met deze toezegging: “Het verdwijnen van die halte zou slecht zijn voor de buurt. Want mensen moeten dan een stuk verder lopen naar de volgende halte, namelijk die op de Boelelaan. Vooral voor ouderen, waarvan er veel zijn in Buitenveldert, is dat een extra drempel om met het openbaar vervoer te gaan. Door de halte VU/De Boelelaan naar het zuiden te verplaatsen worden deze buurtbewoners geholpen. Tegelijkertijd blijft de Vrije Universiteit bereikbaar via de ingang aan de zijkant van de campus. Wij zijn blij dat deze mogelijkheid nu wordt onderzocht. Zo houden we het openbaar vervoer in Buitenveldert op peil."