Open nieuw museum op Buikslotermeerplein

9 juni 2016

Open nieuw museum op Buikslotermeerplein

Amsterdam moet kiezen voor het Buikslotermeerplein als locatie voor het gewenste nieuwe topmuseum in de stad. Dit museum moet zorgen voor meer spreiding van drukte over de stad en een broodnodige impuls geven  het plein. Een motie hiervoor is unaniem aangenomen in de Bestuurscommissie van Stadsdeel Noord.

Om de toenemende toeristenstroom in het centrum op te vangen, zet Amsterdam in op spreiding van de drukte. Zo wil het stadsbestuur onderzoeken of een filiaal van een (inter)nationaal topmuseum kan worden gevestigd  aan de rand van de stad. De Bestuurscommissie in Noord ziet dat museum graag komen op het Buikslotermeerplein. Ze wijzen daarbij op de ligging buiten het centrum, de beschikbare ruimte op Buikslotermeerplein en de ligging pal naast de Noord-Zuidlijn. Daarnaast kan de vestiging van een museum zorgen voor de impuls voor de ontwikkeling van het plein, die – als gevolg van de crisis – al jaren stil ligt.

Robert Brand, SP-fractielid in Noord: "Volgend jaar opent de Noord-Zuidlijn en ligt Buikslotermeerplein op 5 minuten afstand van Centraal Station.  Een betere locatie voor een museum-dependance is er niet. Met de in 2018 geplande bioscoop, kan een museum zorgen voor de wederopstanding van het plein. Denk aan al die extra bezoekers. Goed voor de omzet van winkeliers, wat zorgt voor nieuwe bedrijvigheid en een beter winkelaanbod voor de Noorderlingen. Een win-win situatie. Die kans moeten we pakken!"