Zet rem op steigerdoekreclames

11 juli 2016

Zet rem op steigerdoekreclames

De gemeente Amsterdam moet strenger optreden tegen de plaatsing van steigerdoekreclames in de stad. Steeds vaker worden stellages met reclamedoeken geplaatst, terwijl er niet of nauwelijks werkzaamheden plaatsvinden. De SP wil dat hier een eind aan komt. SP-raadslid Tiers Bakker: “Terwijl bewoners overlast ervaren, verandert de openbare ruimte in een reclamezuil. De SP is hier geen voorstander van.”

Reclamebureaus benaderen steeds vaker bewoners om steigers met reclame te laten plaatsen voor hun woning of complex. Zo zijn momenteel meerdere steigers in de Vrijheidslaan (Zuid) voorzien van een grote advertentie voor Nike. Sommige panden langs de straat staan al bijna een jaar in de steigers terwijl renovatiewerkzaamheden lang op zich hebben laten wachten. Inmiddels wordt er geschilderd, maar bewoners klagen dat zij al bijna een jaar uitkijken op grijs doek terwijl de openbare ruimte is veranderd in een enorme reclamezuil, tot ongenoegen van buurtbewoners en stadsdeel.

De SP wil af van de wildgroei aan steigerdoekreclames en vraagt het stadsbestuur om de richtlijnen voor steigerdoekreclames aan te scherpen. Daarbij gaat de voorkeur uit naar het model dat wordt gebruikt in Stadsdeel Centrum. SP-raadslid Nelly Duijndam: “In het centrum is maar beperkte mogelijkheid om steigerdoekreclames te plaatsen. De doeken die toch verschijnen mogen maar korte tijd blijven en moeten zijn afgestemd op de kleur van de gevels. Hierdoor is de overlast voor bewoners beperkt. Door deze richtlijnen in heel de stad toe te passen, beperken we overlast voor bewoners en voorkomen we dat de openbare ruimte verandert in een grote reclamezuil.”